Page 102 - polski 8 cz1
P. 102
1. Zapoznajcie się ze schematem przedstawiającym związki wyrazowe ze
słowem nienawiść, pochodzące ze słownika frazeologicznego, a następnie
opracujcie (np. na planszy) mapę myśli dotyczącą cech bohatera lirycznego
wiersza Wisławy Szymborskiej.
dzika głucha gwałtowna mściwa
nieubłagana nienawiść ślepa
głęboka zażarta zimna osobista skryta
a) Porównajcie stworzoną przez was mapę myśli z powyższym schematem
i powiedzcie, jakie można wskazać podobieństwa i różnice między nimi.
b) Zastanówcie się, co nowego o nienawiści mówi się w wierszu.
Wyjaśnijcie znaczenie określających ją epitetów.
Paradoks – zaskakujące c) W wierszu mamy do czynienia ze swoistym paradoksem – niektóre
sformułowanie, zawierające sprzeczną cechy nienawiści się wykluczają. Wskażcie w tekście te fragmenty
wewnętrznie myśl, często niezgodną i powiedzcie, jakie zdolności bohaterki wiersza zostały w ten sposób
z panującymi powszechnie poglądami. uwypuklone.
d) Jakie obserwacje na temat ludzi i świata zawiera utwór? Jaką
przyszłość zapowiada podmiot liryczny?
2. Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohaterki wiersza? Podziwia ją
Ironia – świadome nadanie czy gani? Wskaż przykłady ironii i powiedz, jaka jest jej funkcja w tekście.
wypowiedzi takiego sensu, aby
był sprzeczny z jej dosłownym 3. W słowniku frazeologicznym podaje się również wyrazy, które po
znaczeniem, np. wyrażenie złośliwości, części wskazują przyczyny nienawiści. Uzupełnijcie w zeszytach tabelę
drwiny w wypowiedzi na pozór odpowiednimi objaśnieniami i przykładami.
pochwalnej. Ironia ujawnia dystans
osoby mówiącej wobec przedmiotu Nienawiść Objaśnienie Przykład
wypowiedzi.
narodowa
osobista
plemienna
rasowa
Porozmawiajcie o różnych przyczynach nienawiści i ustalcie ich hierarchię
– która z nich, według was, zajęłaby pierwsze miejsce w tym niechlubnym
rankingu?
100