Page 102 - polski 8 cz1
P. 102

1.   Zapoznajcie się ze schematem przedstawiającym związki wyrazowe ze
                                                 słowem nienawiść, pochodzące ze słownika frazeologicznego, a następnie
                                                 opracujcie (np. na planszy) mapę myśli dotyczącą cech bohatera lirycznego
                                                 wiersza Wisławy Szymborskiej.



                                                  dzika            głucha           gwałtowna          mściwa








                                               nieubłagana                 nienawiść                    ślepa








                                               głęboka        zażarta        zimna        osobista        skryta



                                                 a)   Porównajcie stworzoną przez was mapę myśli z powyższym schematem
                                                     i powiedzcie, jakie można wskazać podobieństwa i różnice między nimi.
                                                 b)   Zastanówcie się, co nowego o nienawiści mówi się w wierszu.
                                                     Wyjaśnijcie znaczenie określających ją epitetów.
        Paradoks – zaskakujące                   c)   W wierszu mamy do czynienia ze swoistym paradoksem – niektóre
        sformułowanie, zawierające sprzeczną         cechy nienawiści się wykluczają. Wskażcie w tekście te fragmenty
        wewnętrznie myśl, często niezgodną           i powiedzcie, jakie zdolności bohaterki wiersza zostały w ten sposób
        z panującymi powszechnie poglądami.          uwypuklone.
                                                 d)   Jakie obserwacje na temat ludzi i świata zawiera utwór? Jaką
                                                     przyszłość zapowiada podmiot liryczny?

                                            2.   Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohaterki wiersza? Podziwia ją
        Ironia – świadome nadanie                czy gani? Wskaż przykłady ironii i powiedz, jaka jest jej funkcja w tekście.
        wypowiedzi takiego sensu, aby
        był sprzeczny z jej dosłownym       3.   W słowniku frazeologicznym podaje się również wyrazy, które po
        znaczeniem, np. wyrażenie złośliwości,   części wskazują przyczyny nienawiści. Uzupełnijcie w zeszytach tabelę
        drwiny w wypowiedzi na pozór             odpowiednimi objaśnieniami i przykładami.
        pochwalnej. Ironia ujawnia dystans
        osoby mówiącej wobec przedmiotu            Nienawiść              Objaśnienie              Przykład
        wypowiedzi.
                                                    narodowa

                                                    osobista
                                                    plemienna

                                                     rasowa


                                                 Porozmawiajcie o różnych przyczynach nienawiści i ustalcie ich hierarchię
                                                 – która z nich, według was, zajęłaby pierwsze miejsce w tym niechlubnym
                                                 rankingu?

                                      100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107