Page 112 - polski 8 cz2
P. 112

Do  twórców  należałoby  także  zaliczyć  tych,  którzy  umieją  pisać  listy,
                                            prowadzą  dziennik,  rozmawiają  z  przyrodą  czy  urządzają  wnętrza  miesz-
                                            kań, kierując się wyobraźnią – słowem odznaczają się twórczym stosunkiem
                                            do codzienności. Wreszcie, jeślibyśmy uznali, że dany człowiek nie jest twórczy,
                                            to i tak częstokroć staje się współtwórcą: odbierając dzieło sztuki, pojmując
                                            i przeżywając je. Bez współtwórcy, którym jest odbiorca, dzieło zostaje martwe.
                                            Odbiorca sprawia, że dzieło jednostkowe nabiera znaczenia ogólnego. [...]
                                               W każdym człowieku są zawiązki twórcze. One, zresztą, dochodzą do gło-
                                            su zawsze wtedy, gdy obcujemy z dziełem kultury. Bowiem oglądając dzieło
                                                                                                2
        2   pasywny – bierny, obojętny, niewyka-  sztuki, czytając je lub słuchając go, nie jesteśmy pasywni .
        zujący chęci działania                 Współuczestniczymy w tym procesie czynnie, zdobywając się nie tylko
                                            na wysiłek pojmowania dzieł, ale i emocjonalnego, uczuciowego przeżywania
                                            ich na własny, indywidualny sposób.
                                               Bez udziału odbiorcy niekiedy nawet zdolność wyrażania twórcy nie by-
                                                                                                            3
        3   Artur Rubinstein (czyt. rubinsztajn; 1887–  łaby w pełni urzeczywistniana. Mam na myśli przykład Rubinsteina , który
        1982) – polski pianista, jeden z najwybit-  w swoim dzienniku notuje: „Kiedy światła przygasły, a na sali zapanowa-
        niejszych wirtuozów XX wieku        ła absolutna cisza, wyczułem ten szczególny nieuchwytny kontakt łączący
                                            mnie z publicznością, kontakt, który jest dla mnie natchnieniem w czasie
                                            gry”. [...]
                                               Wpływ tzw. odbiorcy dzieł kultury i jego nieodzowność w zaistnieniu tego,
                                            co twórca stworzył, wyraziście można zilustrować przykładami zaczerpnięty-
                                            mi ze sztuki, zwłaszcza tej, która stanowi zaprzeczenie malarstwa odtwarza-
                                            jącego. W muzeum sztuki nowoczesnej w Amsterdamie wiszą obrazy Man-
                                            zoniego , wielkie białe płaszczyzny, które widz zabudowuje swoją wyobraźnią
                                                   4
                                            bądź przeżywa wytwarzane przez daną wielką płaszczyznę zimno i pustkę. [...]
                                               Czy twórczość sprowadza się do poszukiwania w sobie i w otoczeniu cze-
                                            goś nowego, oryginalnego? To „nowe” powstaje niewątpliwie, gdy doznajemy
                                            dodatnich bądź ujemnych poruszeń psychicznych. Pogłębia się wtedy nasze
                                            widzenie i odczuwanie wielu zjawisk. [...] Rozwój naszego „ja” pod wpły-
                                            wem rozmaitych okoliczności może też prowadzić do tego, że wyodrębniamy
                                            pewne zjawiska bądź dostrzegamy ich powiązania wzajemne, wcześniej nie-
                                            dostrzeżone.
                                               Twórczość wiąże się ściśle z buntem wobec tego, co zastane, i jest próbą
                                            szukania nowych dróg. Nie chodzi o burzenie wszystkiego, o nowatorstwo
                                            za wszelką cenę, lecz o przeobrażanie codzienności zgodnie z własnym spo-
                                            sobem jej przeżywania. Niektóre ruchy artystyczne odrzucają dotychczaso-

        4   Piero  Manzoni  (czyt.  mandzoni;  1933–  we wartości, zrywają z dziedzictwem poprzednich pokoleń. A przecież to,
        1963) – włoski artysta, przedstawiciel   co nowe – formy poetyckie, zestawy barw czy dźwięków – pozostaje w jakimś
        nurtu Arte Povera („sztuki biednej”), upo-  związku ze starymi wartościami i tendencje niszczycielskie – choć twórcze –
        wszechnionego w latach 60. XX w.; Arte   są często mało komunikatywne dla współczesnych. Niektóre z nich zapadają
        Povera to rodzaj sztuki, w której nie przed-
        stawia się samego dzieła bezpośrednio,   w nicość. [...]
        ale ukazuje się je niejako z drugiej ręki –   Człowiek jest istotą poszukującą i w sferze możliwości jednostek, nieza-
        za pośrednictwem zdjęć, map, rysunków  leżnie od warunków ich życia, leży nadawanie własnemu istnieniu głębszego

                                       110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117