Page 117 - polski 8 cz2
P. 117
1. Wskaż te fragmenty wiersza, w których podmiot liryczny opisuje trud
tworzenia oraz radość tworzenia dzieła.
2. Co w otaczającej rzeczywistości stanowi źródło natchnienia według
Wisławy Szymborskiej? Podaj przykłady.
3. „Zapominają, że tu nie jest życie...” – pisze poetka o stworzonych przez siebie
postaciach.
a) Zastanów się, czym jest literatura i jak wiąże się z nią pojęcie fikcja
literacka. Czemu służy ten termin? W razie potrzeby skorzystaj
ze słownika języka polskiego lub słownika terminów literackich.
b) Powiedz, czy wiersz lub inny tekst literacki może mieć związek
z rzeczywistymi przeżyciami autora. Dlaczego jednak i w takim
przypadku pomocne jest pojęcie fikcji?
4. Przeanalizuj dwie ostatnie strofy wiersza.
a) Nad czym i jaką władzę ma twórca według podmiotu lirycznego?
b) Powiedz, jak rozumiesz ostatni wers utworu. Dlaczego zostało w nim
użyte słowo zemsta? Rękopis wiersza Radość pisania
– prezentowany na wystawie
5. Omówcie budowę wiersza Wisławy Szymborskiej. rękopisów Wisławy Szymborskiej
w Bibliotece Jagiellońskiej
a) Zwróćcie uwagę na układ wersów i liczbę sylab w każdym z nich, w Krakowie
sprawdźcie, czy są rymy.
b) Porozmawiajcie o tym, jaka budowa wiersza daje poecie większą
swobodę wyrazu – regularna czy nieregularna.
6. Jakie wiersze lub teksty piosenek wolisz: rymowane czy bezrymowe?
Wyraź swą opinię w tej kwestii i ją uzasadnij.
7. Obejrzyj poniższe rysunki i powiedz, który z nich mógłby ci posłużyć
do stworzenia memu obrazującego twój wysiłek podczas pisania Mem – obrazek (rysunek, zdjęcie,
np. opowiadania. Ułóż tekst będący komentarzem do wybranej ilustracji. a nawet krótki film) niosący jakąś
informację lub przesłanie. Do obrazka
dodaje się komentarz w postaci
krótkiego tekstu. Memy są zazwyczaj
rozpowszechniane w internecie.
115