Page 113 - polski 8 cz2
P. 113

znaczenia. Sprzyja temu twórczy stosunek do świata, zwłaszcza że prowadzi
          do wiązania ze sobą czasu przeszłego – którego jesteśmy śladem – z przy-
          szłością, i to już w dniu dzisiejszym, w teraźniejszości. Twórczość tu i teraz
          wykonywana zawiera w sobie zawsze zalążek przyszłości; jest procesem urze-
          czywistniającym to, czego nie ma.



          1.   Wykorzystując przeczytany tekst oraz własną wiedzę, opracuj mapę pojęcia
              TWÓRCZOŚĆ.


                                        Twórczość







                                                  Czym się         Jakie są jej
             Co to jest?     Z czego wynika?
                                                  cechuje?          przykłady?


          2.   Na podstawie tekstu Marii Szyszkowskiej określ wzajemne relacje między
              twórcą, dziełem a odbiorcą.




              Twórca                                                Odbiorca







                                          Dzieło



              Udowodnij, że te elementy są zależne od siebie i ze sobą współistnieją.
              a)   Czy istnieje dzieło bez twórcy?
              b)   Czy istnieje dzieło bez odbiorcy?
              c)   Czy istnieje twórca bez odbiorcy?
              Uzasadnij swoje odpowiedzi.


          3.   Odczytać dzieło to nie zawsze znaczy je zrozumieć – słynny malarz Pablo
              Picasso stwierdził kiedyś: „Nie zrozumiecie sztuki, póki nie zrozumiecie,
              że w sztuce 1 + 1 może dać każdą liczbę z wyjątkiem 2”. Jak pojmujecie
              te słowa? Porozmawiajcie o tym w grupach.

          4.   Przypomnij sobie cechy eseju (podręcznik cz. 1, s. 30) i znajdź je
              w przeczytanym tekście. Możesz pracować w zespole.

              a)   Opisz sposób prowadzenia narracji.
              b)   Wskaż co najmniej dwa przykłady wskazujące na to, że niektóre
                   wywody autorki mają charakter subiektywny lub ilustrują jej
                   indywidualne poglądy.

                                                                                   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118