Page 113 - polski 8 cz2
P. 113
znaczenia. Sprzyja temu twórczy stosunek do świata, zwłaszcza że prowadzi
do wiązania ze sobą czasu przeszłego – którego jesteśmy śladem – z przy-
szłością, i to już w dniu dzisiejszym, w teraźniejszości. Twórczość tu i teraz
wykonywana zawiera w sobie zawsze zalążek przyszłości; jest procesem urze-
czywistniającym to, czego nie ma.
1. Wykorzystując przeczytany tekst oraz własną wiedzę, opracuj mapę pojęcia
TWÓRCZOŚĆ.
Twórczość
Czym się Jakie są jej
Co to jest? Z czego wynika?
cechuje? przykłady?
2. Na podstawie tekstu Marii Szyszkowskiej określ wzajemne relacje między
twórcą, dziełem a odbiorcą.
Twórca Odbiorca
Dzieło
Udowodnij, że te elementy są zależne od siebie i ze sobą współistnieją.
a) Czy istnieje dzieło bez twórcy?
b) Czy istnieje dzieło bez odbiorcy?
c) Czy istnieje twórca bez odbiorcy?
Uzasadnij swoje odpowiedzi.
3. Odczytać dzieło to nie zawsze znaczy je zrozumieć – słynny malarz Pablo
Picasso stwierdził kiedyś: „Nie zrozumiecie sztuki, póki nie zrozumiecie,
że w sztuce 1 + 1 może dać każdą liczbę z wyjątkiem 2”. Jak pojmujecie
te słowa? Porozmawiajcie o tym w grupach.
4. Przypomnij sobie cechy eseju (podręcznik cz. 1, s. 30) i znajdź je
w przeczytanym tekście. Możesz pracować w zespole.
a) Opisz sposób prowadzenia narracji.
b) Wskaż co najmniej dwa przykłady wskazujące na to, że niektóre
wywody autorki mają charakter subiektywny lub ilustrują jej
indywidualne poglądy.
111