Page 149 - polski 8 cz2
P. 149

13.   Uzupełnij w zeszycie podane zdania tak, aby były radami dla tych, którzy nie
              chcą kończyć rozmowy kłótnią. Wykorzystaj podane słownictwo.




                  unikać                nie używać            powstrzymać się




                 nie kpić              zastanowić się           przemyśleć



              Jeżeli ....., staraj się ....., ponieważ ..... .
              Gdy ....., wypada ....., aby ..... .
              Nawet jeśli ....., można przecież ....., gdyż ..... .

          14.   Przypomnij sobie informacje o konstrukcji zdań wielokrotnie złożonych
              (podręcznik cz. 1, s. 91). Ustal, z ilu zdań składowych zbudowane zostały
              poniższe wypowiedzenia. Podkreśl zdanie główne – nadrzędne wobec
              innych. Następnie narysuj w zeszycie ich wykresy i nazwij poszczególne
              zdania składowe.
              •    Ludzie często się kłócą, ponieważ nie bardzo wiedzą, jak powinni
                   ze sobą rozmawiać.
              •    Jestem opanowany podczas dyskusji, więc nikt mnie nie wytrąci
                   z równowagi, gdy coś mówię albo słucham złośliwych komentarzy,
                   które mnie dotyczą.
              •    Żebyś się nie denerwował, oddychaj głęboko i spokojnie, ponieważ
                   to pomoże ci ukryć emocje.
              •    Cenimy takich ludzi, którzy potrafią delikatnie zwracać nam uwagę
                   i nie są przemądrzali.
              •    Jeśli ktoś ci wytknie jakiś błąd, nie wpadaj w złość, ale odpowiedz
                   rzeczowo lub żartobliwie.
              •    Pamiętaj, że życzliwy uśmiech potrafi rozbroić niejednego przeciwnika
                   w dyskusji, więc korzystaj częściej z tej broni.
              •    Każdy, kto chce wziąć udział w dyskusji, powinien się najpierw
                   zastanowić, czy umie słuchać.

          15.   Przeczytaj jeszcze jedną anegdotę. Powiedz, w jaki sposób jej bohater
              skomentował niewłaściwe postępowanie młodego pisarza. Jak myślisz,
              co zamierzał osiągnąć?

                                                      1
              Poproszono kiedyś Arthura Conana Doyle’a  – twórcę postaci Sherlocka   1   Conan Doyle – czyt. konan dojl
              Holmesa  – o przeczytanie i zaopiniowanie kryminalnej powieści pew-    2   Sherlock Holmes – czyt. szerlok holms;
                      2
              nego początkującego pisarza.                                           genialny prywatny detektyw z Londynu,
                 – Doskonały kryminał – napisał Conan Doyle. – Podziwiam autora,     bohater cyklu opowiadań kryminalnych
              który tak genialnie wczuł się w rolę przestępcy, że sam nawet potrafił   Arthura Conana Doyle’a (1859–1930)
              ukraść cudzy pomysł i wykorzystał go w swojej powieści.

              a)   Wskaż w tekście przeczytanej anegdoty zdanie wielokrotnie złożone.
              b)   Nazwij jego zdania składowe i narysuj wykres całości.
              c)   Powiedz, czy stosowanie w wypowiedzi zdań wielokrotnie złożonych
                   utrudnia czy ułatwia komunikację. Uzasadnij swoje stanowisko.

                                                                                   147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154