Page 149 - polski 8 cz2
P. 149
13. Uzupełnij w zeszycie podane zdania tak, aby były radami dla tych, którzy nie
chcą kończyć rozmowy kłótnią. Wykorzystaj podane słownictwo.
unikać nie używać powstrzymać się
nie kpić zastanowić się przemyśleć
Jeżeli ....., staraj się ....., ponieważ ..... .
Gdy ....., wypada ....., aby ..... .
Nawet jeśli ....., można przecież ....., gdyż ..... .
14. Przypomnij sobie informacje o konstrukcji zdań wielokrotnie złożonych
(podręcznik cz. 1, s. 91). Ustal, z ilu zdań składowych zbudowane zostały
poniższe wypowiedzenia. Podkreśl zdanie główne – nadrzędne wobec
innych. Następnie narysuj w zeszycie ich wykresy i nazwij poszczególne
zdania składowe.
• Ludzie często się kłócą, ponieważ nie bardzo wiedzą, jak powinni
ze sobą rozmawiać.
• Jestem opanowany podczas dyskusji, więc nikt mnie nie wytrąci
z równowagi, gdy coś mówię albo słucham złośliwych komentarzy,
które mnie dotyczą.
• Żebyś się nie denerwował, oddychaj głęboko i spokojnie, ponieważ
to pomoże ci ukryć emocje.
• Cenimy takich ludzi, którzy potrafią delikatnie zwracać nam uwagę
i nie są przemądrzali.
• Jeśli ktoś ci wytknie jakiś błąd, nie wpadaj w złość, ale odpowiedz
rzeczowo lub żartobliwie.
• Pamiętaj, że życzliwy uśmiech potrafi rozbroić niejednego przeciwnika
w dyskusji, więc korzystaj częściej z tej broni.
• Każdy, kto chce wziąć udział w dyskusji, powinien się najpierw
zastanowić, czy umie słuchać.
15. Przeczytaj jeszcze jedną anegdotę. Powiedz, w jaki sposób jej bohater
skomentował niewłaściwe postępowanie młodego pisarza. Jak myślisz,
co zamierzał osiągnąć?
1
Poproszono kiedyś Arthura Conana Doyle’a – twórcę postaci Sherlocka 1 Conan Doyle – czyt. konan dojl
Holmesa – o przeczytanie i zaopiniowanie kryminalnej powieści pew- 2 Sherlock Holmes – czyt. szerlok holms;
2
nego początkującego pisarza. genialny prywatny detektyw z Londynu,
– Doskonały kryminał – napisał Conan Doyle. – Podziwiam autora, bohater cyklu opowiadań kryminalnych
który tak genialnie wczuł się w rolę przestępcy, że sam nawet potrafił Arthura Conana Doyle’a (1859–1930)
ukraść cudzy pomysł i wykorzystał go w swojej powieści.
a) Wskaż w tekście przeczytanej anegdoty zdanie wielokrotnie złożone.
b) Nazwij jego zdania składowe i narysuj wykres całości.
c) Powiedz, czy stosowanie w wypowiedzi zdań wielokrotnie złożonych
utrudnia czy ułatwia komunikację. Uzasadnij swoje stanowisko.
147