Page 145 - polski 8 cz2
P. 145
– Owszem. Oprzytomniawszy nieco, rzekłem, że wracam z Azji, żem
wybił rękę pod miastem i cierpiałem srodze, ale w chwili gdy mi przychodzi
porzucić ten dom gościnny, widzę, że cierpienie w nim więcej jest warte niż
gdzie indziej rozkosz – choroba więcej niż gdzie indziej zdrowie. Ona słu-
chała słów moich także zmieszana i ze schyloną głową, kreśląc coś trzciną
na szafrannym piasku. Po czym podniosła oczy, raz jeszcze spojrzała na owe 9 szafranny – żółty; nazwa pochodzi od
9
skreślone znaki, raz jeszcze na mnie, jakby chcąc o coś spytać – i nagle uciekła szafranu, roślinnej przyprawy, wykorzy-
jak hamadriada przed głupowatym faunem . stywanej też do barwienia tkanin
10
11
– Musi mieć piękne oczy. 10 hamadriada – w mitologii greckiej
– Jak morze – i utonąłem w nich też jak w morzu. Wierz mi, że Archi- nimfa opiekująca się drzewem
pelag mniej jest błękitny. Po chwili przybiegł mały Plaucjusz i począł o coś 11 faun – w mitologii rzymskiej bóg pól,
12
pytać. Ale ja nie rozumiałem, o co mu chodzi. lasów, płodnych sił natury, patron pa-
– O Atene ! – zawołał Petroniusz – zdejm temu chłopcu opaskę z oczu, któ- sterzy, przedstawiany z koźlimi rogami
13
i kopytami
rą zawiązał Eros , bo inaczej rozbije sobie głowę o kolumnę świątyni Wenus .
15
14
12 Archipelag – tu: określenie Morza Egej-
Po czym zwrócił się do Winicjusza: skiego z charakterystycznymi dla niego
– O ty wiosenny pączku na drzewie życia, ty pierwsza zielona gałązko wi- licznymi wyspami
nogradu! Powinien bym zamiast do Plaucjuszów kazać cię zanieść do domu
13 Atene – Ateno (forma wołacza)
Gelocjusza, gdzie jest szkoła dla nieświadomych życia chłopców.
14 Eros – grecki bożek miłości, syn Afro-
– Czego ty właściwie chcesz? dyty, bogini piękna i miłości
– A co skreśliła na piasku? Czy nie imię Amora , czy nie serce przeszyte
16
15 Wenus – rzymska bogini będąca od-
jego grotem lub nie coś takiego, z czego mógłbyś poznać, że satyry szeptały powiednikiem greckiej Afrodyty
już tej nimfie do ucha różne tajemnice życia? Jak można było nie spojrzeć
17
16 Amor – w mitologii rzymskiej bożek
na te znaki! miłości, odpowiednik greckiego Erosa
– Dawniej wdziałem togę , niż myślisz – rzeki Winicjusz – i zanim nad-
18
17 satyry, nimfy – fantastyczne postacie
biegł mały Aulus, patrzyłem pilnie na te znaki. Wszakże wiem, że i w Grecji, z mitologii greckiej
i w Rzymie nieraz dziewczęta kreślą na piasku wyznania, których nie chcą
18 toga – długa szata, zarzucana na
wymówić ich usta… Ale zgadnij, co nakreśliła?
lewe ramię, noszona przez mężczyzn
w starożytnym Rzymie
1. Powiedz, jakie wrażenie zrobiła Ligia na Marku Winicjuszu, a jakie zrobił
Marek na Ligii. Wskaż właściwe fragmenty utworu na poparcie swoich
opinii.
2. Odszukaj wyrazy sygnalizujące niepewność obojga bohaterów i brak
odwagi do nawiązania rozmowy. Jaka była tego przyczyna w przypadku
każdego z nich?
3. Jeśli znasz już treść całej powieści Henryka Sienkiewicza, przypomnij, jaki
znak kreśliła Ligia na piasku. Powiedz, dlaczego akurat ten symbol przyszedł
jej do głowy w opisanej sytuacji.
4. Pierwsze koty za płoty, czyli standardowe rady dla mniej śmiałych. Napisz po
dwa przykłady zdań, które mogą służyć za początek rozmowy.
Mówisz komuś Nawiązujesz do
Prosisz o informację.
coś miłego. aktualnych zdarzeń.
143