Page 50 - polski 8 cz2
P. 50

Pleonazm (gr. pleonasmos –          2.   W artykule pojawiają się pojęcia: pleonazm i tautologia. Przeczytaj
        ‘nadmiar’) to błędnie skonstruowane      wyjaśnienie zamieszczone na marginesie i wskaż zdania, w których
        wyrażenie lub zwrot, w którym            popełniono te błędy językowe. Przekształć zdania tak, by były poprawne.
        jednostka podrzędna zawiera
        elementy treściowe występujące
        w wyrazie nadrzędnym, np. akwen        Kiedy wszedł na mównicę, zapadła          Podczas wystąpienia
                                                      śmiertelna cisza.
                                                                                         gestykulował rękami.
        wodny (akwen to „zbiornik wodny”);
        wzajemna współpraca (współpraca
        musi być wzajemna); potencjalne
        możliwości (potencjalny znaczy          Przygotowanie smacznej i pysznej     Pizzę należy podrzucić do góry,
                                                    pizzy to nie lada sztuka.
                                                                                        a potem opuścić na dół.
        „możliwy”). Pleonazmy składają się
        często z wyrazów spokrewnionych
        słowotwórczo lub wyrazów obcych,    3.   Uzasadnij, że podane konstrukcje to pleonazmy lub tautologie. W razie
        których znaczenia nie rozumieją          potrzeby, skorzystaj ze słownika poprawnej polszczyzny. Popraw je.
        twórcy wypowiedzi. Do pleonazmów         •   poprawa i polepszenie warunków – poprawnie:
        zalicza się też wyrażenia, w których     •   geneza i pochodzenie powieści – poprawnie:
        uzupełniono przysłówkiem bardziej        •   najbardziej optymalny – poprawnie:
        stopień wyższy przymiotnika,             •   cały komplet – poprawnie:
        np. bardziej weselszy, bardziej milsza.   •   w miesiącu maju – poprawnie:

        Tautologia (gr. tautó logos – ‘to samo   UWAGA: Niektóre pleonazmy i tautologie są tak powszechne, że zwykle uznaje się
        słowo’) to konstrukcja językowa     je za akceptowalne, zwłaszcza w swobodnej rozmowie, np.: krótko i węzłowato,
        zbudowana z wyrazów o identycznym   tylko i wyłącznie, zejść na dół, widzieć na własne oczy, najprawdziwsza prawda.
        znaczeniu, pozostających w relacji
        współrzędnej, np. deratyzacja       4.   Przeczytaj fragmenty felietonów napisanych przez znanych językoznawców
        i odszczurzanie (deratyzacja             – Jerzego Bralczyka i Jana Miodka – z okazji Dnia Języka Ojczystego.
        to „odszczurzanie”); kooperacja          Następnie wykonaj polecenia.
        i współpraca (kooperacja
        to „współpraca”). Najczęstszą                           Jestem zwolennikiem swobodnego rozwoju języka.
        przyczyną powstawania konstrukcji                       Dziś rozwija się przecież nawet łacina. Język jest
        tautologicznych jest niewiedza autora                   po to, by opisywać rzeczywistość, a ta się zmienia.
        o znaczeniu użytych wyrazów. Aby                        Dlatego nie możemy oczekiwać, by wraz z nią nie
        poprawić takie konstrukcje, należy
        usunąć jeden z elementów zbędnych,                      zmieniał się język. Gdy powstrzymuje zmiany, staje się
        np. deratyzacja, kooperacja.                            kulą u nogi.

        Felieton – krótki tekst dziennikarski,                                                          Jerzy Bralczyk
        poświęcony zazwyczaj aktualnym
        wydarzeniom, komentowanym przez                         Wchodzenie do polszczyzny takich słów, jak „joint
        autora, który może wyrażać własne                       venture”, „leasing”, „dealer”  nie stanowi zagrożenia.
                                                                                           1
        opinie, nawet kontrowersyjne lub                        Faza fascynacji angielszczyzną, którą przechodzimy,
        ironiczne.
                                                                tylko wzbogaca język.

        1   czyt. dżojn wenczer, lising, diler                                                            Jan Miodek




                                                 a)   Powiedz, czego dotyczą wypowiedzi znanych badaczy języka polskiego.
                                                 b)   Wskaż w ich wypowiedziach cechy charakterystyczne dla felietonu.
                                                 c)   Czy językoznawcy widzą w zmianach zachodzących w języku
                                                     zagrożenia dla polszczyzny? Uzasadnij odpowiedź.

                                       48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55