Page 193 - wos 8
P. 193
Przekaz medialny
Za przekaz medialny, czyli tworzenie i przekazywanie treści za pośrednic-
twem środków masowego przekazu, odpowiadają w dużej mierze dziennika-
rze. W swojej pracy powinni kierować się zasadami etyki dziennikarskiej, co
jest szczególnie ważne, gdyż ich przekaz dociera do odbiorcy masowego.
Do podstawowych zasad etycznych w pracy dziennikarza należą:
• przekazywanie wiarygodnych i bezstronnych informacji,
• oddzielanie faktów od opinii, które są subiektywne, W czasach PRL prasa, radio
• przestrzeganie prawa podczas zbierania i publikowania materiałów, i telewizja podlegały cenzurze.
• szanowanie prywatności – także osób publicznych, Często manipulowano w nich
faktami. Władze komunistyczne
• zachowanie bezstronności i apolityczności, wiedziały, że kontrolując media,
• dbanie o właściwy język tworzonych materiałów. można do pewnego stopnia
Przekaz medialny w mediach społecznościowych narusza w wielu przy- kontrolować społeczeństwo.
padkach nie tylko zasady etyki dziennikarskiej, ale także elementarne normy Na zdjęciu: pierwsza strona
„Trybuny Ludu” – naczelnego
społeczne, tworzony jest bowiem przez różnych przedstawicieli społeczeń- organu prasowego komunistów.
stwa, często anonimowych, nieograniczonych etyką zawodową.
Ze względu na cel przekazy medialne dzieli się na informacyjne i perswa-
zyjne. Celem informacyjnego przekazu medialnego jest dzielenie się wie-
dzą z jego odbiorcami, pokazywanie i wyjaśnianie otaczającej rzeczywistości.
Medialny przekaz informacyjny powinien koncentrować się na faktach,
dotyczyć istotnych wydarzeń, być rzeczowy, obiektywny, oparty na wiarygod-
nych źródłach.
Celem przekazu perswazyjnego jest zmiana, ewentualnie utrwalenie,
postaw odbiorców zgodnie z intencją nadawcy. Koncentruje się on zatem na
opiniach i komentarzach. Medialny przekaz perswazyjny powinien być
oparty na racjonalnych argumentach.
Fakt Opinia
• rzeczywiste wydarzenie, • subiektywne zdanie na dany temat,
• podawany w mediach jako informacja • prezentowana w postaci komentarzy
do wydarzeń
Gdy nadawca maskuje swoje intencje, a odbiorca nie zdaje sobie sprawy
z wywieranego na niego wpływu i jest przekonany o braku możliwości wybo-
ru, mówimy o manipulacji. Przekaz manipulacyjny odwołuje się do emocji,
wykorzystuje wyolbrzymienia, metafory, półprawdy i kłamstwo. Coraz czę-
ściej stosowaną techniką manipulacji jest dezinformacja, czyli przekazywa- Andrzej Mleczko, rysunek satyryczny.
nie wprowadzających w błąd lub fałszywych informacji, które mają na celu
wyrządzenie szkody osobie, instytucji, państwu.
Media mają dużą siłę oddziaływania na człowieka, pamiętajmy zatem, Jak sądzisz, jaki przekaz medialny jest
że przekaz medialny należy poddawać własnej analizie i krytyce, umiejętnie przedmiotem krytyki autora rysunku sa-
oddzielać fakty od opinii, aby nie dać sobą manipulować. tyrycznego?
191