Page 193 - wos 8
P. 193

Przekaz medialny

          Za przekaz medialny, czyli tworzenie i przekazywanie treści za pośrednic-
          twem środków masowego przekazu, odpowiadają w dużej mierze dziennika-
          rze. W swojej pracy powinni kierować się zasadami etyki dziennikarskiej, co
          jest szczególnie ważne, gdyż ich przekaz dociera do odbiorcy masowego.
             Do podstawowych zasad etycznych w pracy dziennikarza należą:
          •  przekazywanie wiarygodnych i bezstronnych informacji,
          •  oddzielanie faktów od opinii, które są subiektywne,                     W czasach PRL prasa, radio
          •  przestrzeganie prawa podczas zbierania i publikowania materiałów,       i telewizja podlegały cenzurze.
          •  szanowanie prywatności – także osób publicznych,                        Często manipulowano w nich
                                                                                     faktami. Władze komunistyczne
          •  zachowanie bezstronności i apolityczności,                              wiedziały, że kontrolując media,
          •  dbanie o właściwy język tworzonych materiałów.                          można do pewnego stopnia
             Przekaz medialny w mediach społecznościowych narusza w wielu przy-      kontrolować społeczeństwo.
          padkach nie tylko zasady etyki dziennikarskiej, ale także elementarne normy   Na zdjęciu: pierwsza strona
                                                                                     „Trybuny Ludu” – naczelnego
          społeczne,  tworzony  jest  bowiem  przez  różnych  przedstawicieli  społeczeń-  organu prasowego komunistów.
          stwa, często anonimowych, nieograniczonych etyką zawodową.
             Ze względu na cel przekazy medialne dzieli się na informacyjne i perswa-
          zyjne. Celem informacyjnego przekazu medialnego jest dzielenie się wie-
          dzą z jego odbiorcami, pokazywanie i wyjaśnianie otaczającej rzeczywistości.
          Medialny  przekaz  informacyjny  powinien  koncentrować  się  na  faktach,
          dotyczyć istotnych wydarzeń, być rzeczowy, obiektywny, oparty na wiarygod-
          nych źródłach.
             Celem przekazu perswazyjnego jest zmiana, ewentualnie utrwalenie,
          postaw odbiorców zgodnie z intencją nadawcy. Koncentruje się on zatem na
          opiniach i komentarzach. Medialny przekaz perswazyjny powinien być
          oparty na racjonalnych argumentach.



                         Fakt                              Opinia

          •  rzeczywiste wydarzenie,         •  subiektywne zdanie na dany temat,
          •  podawany w mediach jako informacja  •  prezentowana w postaci komentarzy
                                                do wydarzeń


             Gdy nadawca maskuje swoje intencje, a odbiorca nie zdaje sobie sprawy
          z wywieranego na niego wpływu i jest przekonany o braku możliwości wybo-
          ru, mówimy o manipulacji. Przekaz manipulacyjny odwołuje się do emocji,
          wykorzystuje wyolbrzymienia, metafory, półprawdy i kłamstwo. Coraz czę-
          ściej stosowaną techniką manipulacji jest dezinformacja, czyli przekazywa-  Andrzej Mleczko, rysunek satyryczny.
          nie wprowadzających w błąd lub fałszywych informacji, które mają na celu
          wyrządzenie szkody osobie, instytucji, państwu.
             Media mają dużą siłę oddziaływania na człowieka, pamiętajmy zatem,      Jak  sądzisz,  jaki  przekaz  medialny  jest
          że przekaz medialny należy poddawać własnej analizie i krytyce, umiejętnie   przedmiotem krytyki autora rysunku sa-
          oddzielać fakty od opinii, aby nie dać sobą manipulować.                   tyrycznego?

                                                                                   191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198