Page 194 - wos 8
P. 194

Wartość rynku reklamowego           Reklamy i kampanie społeczne
        w Polsce – 8,8 mld zł
                2,4%                        Reklama jest informacją, która ma nas do czegoś przekonać, nakłonić – jest
         3,8%   dzienniki  1,6%             zatem typowym komunikatem perswazyjnym. Za pośrednictwem mediów re-
         magazyny      reklama kinowa
        5,4%                                klamy docierają do licznej grupy odbiorców. Reklamy stanowią także ważne
        outdoor                             źródło finansowania mediów.
        7,8%                                   Wyróżniamy reklamy komercyjne, polityczne oraz społeczne.
        radio

                                              Reklama komercyjna      Reklama polityczna      Reklama społeczna
         31,9%                  47,2%
         internet               telewizja    •  nakłania do kupienia   •  przekonuje do poglądów,  •  nakłania do zmiany
                 Źródło: https://interaktywnie.com,    określonego produktu   programu politycznego   postaw społecznych,
                          dostęp: 11.10.2019 r.  lub danej usługi,     danego polityka      •  zamieszczana jest przez
                                             •  producent lub          lub wskazanej partii,  instytucje publiczne
        Udział poszczególnych typów            usługodawca płaci    •  jest obecna w mediach   z uwagi na ważne
        mediów w rynku reklamowym              za jej pojawienie się   na ogół podczas        problemy społeczne
        w Polsce w 2017 r.                     w mediach               kampanii wyborczej     (np. nałogi, przemoc)

                                            Rodzaje reklam.

        Ciekawe!                               Zdecydowanie najliczniejsze w przestrzeni medialnej są reklamy komer-
        Formą reklamy jest też tzw. lokowa-  cyjne. Wykorzystują one różne środki przekazu i techniki wpływu na decyzje
        nie produktu. Polega to na odpłatnym   odbiorców (np. w reklamach występują znane i popularne osoby), stąd ich
        umieszczeniu np. logo firmy, towaru, usłu-  przekaz  jest  regulowany  prawem  i  standardami  etycznymi.  Zakazane  jest
        gi w trakcie jakiegoś przekazu medialne-  np. wprowadzanie w błąd, nierzetelne porównywanie reklamowanego towa-
        go, po to, aby nie wprost, lecz podświa-
        domie wywierać wpływ na konsumenta.  ru do produktu konkurencji oraz manipulacja faktami.
                                               Warto być świadomym odbiorcą reklam i płynące z nich informacje po-
                                            równywać z opiniami konsumentów, którzy użytkują reklamowany towar lub
                                            skorzystali z oferowanej usługi.
                                               Z kolei reklamy społeczne wykorzystywane są także podczas kampanii
                                            społecznych,  czyli  szeregu  działań  (reklama  multimedialna,  plakat,  ulot-
                                            ka,  spotkania  informacyjno-edukacyjne)  mających  na  celu  uświadamianie
                                            obywateli o narastających problemach w społeczeństwie. Inicjowane są na
                                            ogół przez instytucje publiczne i organizacje pozarządowe. Dotyczą najczę-
                                            ściej zagadnień związanych z ekologią, ochroną zdrowia, bezpieczeństwem
                                            publicznym. Starają się uwrażliwić odbiorców na występujące problemy lub
                                            też promować wartościowe i pożądane społecznie normy i wzorce zachowań.
                                            Kampania  społeczna  ma  także  sprowokować  członków  społeczeństwa  do
                                            podjęcia działań zmierzających do zmiany rzeczywistości.


                                            Opinia publiczna
                                            Media mają ogromny wpływ na kształtowanie opinii publicznej. Opinią
                                            publiczną nazywamy przekonania i poglądy reprezentatywnej grupy społe-
        Reklamy i kampanie społeczne często
        szokują obrazem. Jak sądzisz, na jaki   czeństwa na ważne tematy publiczne. Oprócz mediów na kształt tych przeko-
        problem społeczny zwraca uwagę uka-  nań mają wpływ doświadczenia osobiste ludzi, ich kontakty społeczne, wiedza
        zana reklama?                       o świecie i funkcjonowaniu w społeczeństwie, stereotypy i przesądy.

                                      192
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199