Page 194 - wos 8
P. 194
Wartość rynku reklamowego Reklamy i kampanie społeczne
w Polsce – 8,8 mld zł
2,4% Reklama jest informacją, która ma nas do czegoś przekonać, nakłonić – jest
3,8% dzienniki 1,6% zatem typowym komunikatem perswazyjnym. Za pośrednictwem mediów re-
magazyny reklama kinowa
5,4% klamy docierają do licznej grupy odbiorców. Reklamy stanowią także ważne
outdoor źródło finansowania mediów.
7,8% Wyróżniamy reklamy komercyjne, polityczne oraz społeczne.
radio
Reklama komercyjna Reklama polityczna Reklama społeczna
31,9% 47,2%
internet telewizja • nakłania do kupienia • przekonuje do poglądów, • nakłania do zmiany
Źródło: https://interaktywnie.com, określonego produktu programu politycznego postaw społecznych,
dostęp: 11.10.2019 r. lub danej usługi, danego polityka • zamieszczana jest przez
• producent lub lub wskazanej partii, instytucje publiczne
Udział poszczególnych typów usługodawca płaci • jest obecna w mediach z uwagi na ważne
mediów w rynku reklamowym za jej pojawienie się na ogół podczas problemy społeczne
w Polsce w 2017 r. w mediach kampanii wyborczej (np. nałogi, przemoc)
Rodzaje reklam.
Ciekawe! Zdecydowanie najliczniejsze w przestrzeni medialnej są reklamy komer-
Formą reklamy jest też tzw. lokowa- cyjne. Wykorzystują one różne środki przekazu i techniki wpływu na decyzje
nie produktu. Polega to na odpłatnym odbiorców (np. w reklamach występują znane i popularne osoby), stąd ich
umieszczeniu np. logo firmy, towaru, usłu- przekaz jest regulowany prawem i standardami etycznymi. Zakazane jest
gi w trakcie jakiegoś przekazu medialne- np. wprowadzanie w błąd, nierzetelne porównywanie reklamowanego towa-
go, po to, aby nie wprost, lecz podświa-
domie wywierać wpływ na konsumenta. ru do produktu konkurencji oraz manipulacja faktami.
Warto być świadomym odbiorcą reklam i płynące z nich informacje po-
równywać z opiniami konsumentów, którzy użytkują reklamowany towar lub
skorzystali z oferowanej usługi.
Z kolei reklamy społeczne wykorzystywane są także podczas kampanii
społecznych, czyli szeregu działań (reklama multimedialna, plakat, ulot-
ka, spotkania informacyjno-edukacyjne) mających na celu uświadamianie
obywateli o narastających problemach w społeczeństwie. Inicjowane są na
ogół przez instytucje publiczne i organizacje pozarządowe. Dotyczą najczę-
ściej zagadnień związanych z ekologią, ochroną zdrowia, bezpieczeństwem
publicznym. Starają się uwrażliwić odbiorców na występujące problemy lub
też promować wartościowe i pożądane społecznie normy i wzorce zachowań.
Kampania społeczna ma także sprowokować członków społeczeństwa do
podjęcia działań zmierzających do zmiany rzeczywistości.
Opinia publiczna
Media mają ogromny wpływ na kształtowanie opinii publicznej. Opinią
publiczną nazywamy przekonania i poglądy reprezentatywnej grupy społe-
Reklamy i kampanie społeczne często
szokują obrazem. Jak sądzisz, na jaki czeństwa na ważne tematy publiczne. Oprócz mediów na kształt tych przeko-
problem społeczny zwraca uwagę uka- nań mają wpływ doświadczenia osobiste ludzi, ich kontakty społeczne, wiedza
zana reklama? o świecie i funkcjonowaniu w społeczeństwie, stereotypy i przesądy.
192