Page 191 - wos 8
P. 191
Media komercyjne Media niekomercyjne Media publiczne
Funkcje mediów
• należą do prywatnych • są oficjalnymi organami • ich wydawcą jest
właścicieli, a ich partii politycznych, państwo,
głównym celem jest organizacji religijnych, • w dużej mierze
przynoszenie zysku, pozarządowych czy finansowane są ze informacyjna
• zarabiają, sprzedając środowiskowych, środków publicznych
ogłoszeniodawcom • ich celem jest (obowiązkowy
swoją powierzchnię prezentowanie abonament), nie są opiniotwórcza
reklamową, czas poglądów nastawione na zysk,
antenowy oraz produkcję poszczególnych grup • prezentują treści
własną, i środowisk społecznych, odpowiadające
• ważny dla nich jest • są dofinansowywane demokratycznym, kontrolna
wysoki nakład lub duża przez organizacje zróżnicowanym
oglądalność, stąd lub środowiska, które potrzebom odbiorców,
prezentowane treści reprezentują, także kulturę wysoką,
mają przyciągać uwagę rozrywkowa
wielu odbiorców,
np. telewizja Polsat, np. Telewizja Trwam, np. TVP1, programy
radio RMF Radio Maryja Polskiego Radia edukacyjna i kulturowa
Podział mediów ze względu na formę własności i cel. Funkcje mediów.
Media interaktywne
Ciekawe!
Przyszłość należeć będzie prawdopodobnie do mediów interaktywnych, do Ojczyzną internetu są Stany Zjedno-
których zaliczamy przede wszystkim internet i media społecznościowe. Po- czone. Pod koniec lat 60. XX w. na Uni-
czątki internetu, czyli systemu połączeń między komputerami, sięgają lat 60. wersytecie Kalifornijskim w Los Angeles
XX wieku. Jego upowszechnienie umożliwiło stworzenie sieci World Wide zainstalowano pierwsze zalążki rozpro-
Web (czyt. łorld łajt łeb) – połączonych hiperłączami zasobów i stron WWW – szonej sieci (nierozchodzącej się z jed-
oraz programów do ich przeglądania. nego głównego komputera) do trans-
misji danych. Wielu badaczy twierdzi,
Z czasem internet stał się podstawą do stworzenia mediów społeczno- że był to eksperyment wojskowy, który
ściowych, które przyjmują obecnie różnorodne formy (portale informacyjne, miał zapewnić bezpieczne przesyłanie
serwisy treściowe i edukacyjne, blogi, fora, otwarte encyklopedie, serwisy spo- danych nawet przy częściowym uszko-
łecznościowe). Wszystkie media tego typu mają bogatą ofertę odpowiadającą dzeniu sieci, np. w wyniku ataku nieprzy-
rozmaitym potrzebom odbiorców i zapewniają poczucie osobistego kontaktu jacielskiego.
z innymi użytkownikami. Biernemu konsumentowi mediów tradycyjnych
oferują możliwość tworzenia treści medialnych, zapewniając przy tym ano-
nimowość. Doceniając korzyści takiej sytuacji, należy uważać na niebezpie-
czeństwa, które ona ze sobą niesie (patrz strony 76–77).
Funkcje mediów
Media pełnią istotne funkcje społeczne. Przede wszystkim informują, czyli
dostarczają różnorodnych wiadomości o zdarzeniach w kraju i na świecie.
Po drugie, wyjaśniają, interpretują i komentują znaczenie zdarzeń, prowa-
dzą kampanie na rzecz celów ważnych społecznie, zatem kształtują nasze
opinie i nasz światopogląd. Media sprawują także funkcję kontrolną, Jak myślisz, którą z funkcji mediów przed-
przedstawiają fakty związane z nagannym zachowaniem uczestników życia stawia sytuacja ukazana na zdjęciu?
189