Page 190 - wos 8
P. 190
7.6. Środki masowego przekazu
Podejmij temat
Na zdjęciu obok przedstawiono element
kampanii reklamowej, której celem jest
walka ze smogiem. Jak myślisz, gdzie
powinno się umieścić to zdjęcie, żeby
jak najwięcej ludzi mogło je zobaczyć?
Ciekawe! Rodzaje mediów
Środki masowego przekazu, czyli prasa, radio, telewizja oraz internet (w szer-
szym znaczeniu także książka, kino, plakat itp.), nazywane są w skrócie me-
diami. Są one środkami społecznego komunikowania się o szerokim zasięgu.
Część znawców tematyki twierdzi, że za pierwsze media można uznać
drukowane książki i prasę, powstające od połowy XV wieku. Nie docierały
one jednak do masowego odbiorcy, tylko do elitarnego (media elitarne),
czyli takiego, który ze względu na ich cenę i niską dostępność (także umie-
jętność czytania) mógł pozwolić sobie na ich nabycie. Pierwsze media
masowe zaczęły powstawać dopiero w XIX wieku. W wieku XX pojawiły się
z kolei media interaktywne. W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych,
w których występuje przekaz jednokierunkowy (od jednego do wielu), media
interaktywne charakteryzują się przekazem dwukierunkowym. Oznacza to,
że ich użytkownicy są nie tylko odbiorcami treści medialnych, ale mogą też
Najstarszą polską gazetą periodyczną sami je przekazywać – być ich nadawcami.
był „Merkuriusz Polski Ordynaryjny” (peł-
na nazwa brzmiała: „Merkuriusz Polski Rozwój mediów uwarunkowany jest wieloma czynnikami, z których naj-
dzieje wszystkiego świata w sobie zamy- ważniejszym są potrzeby odbiorców treści medialnych. Zmieniały się one na
kający dla informacji pospolitej”) wyda- przestrzeni dziejów.
wany w roku 1661 – początkowo w Krako- media media media
wie, a następnie w Warszawie. Powstał elitarne masowe interaktywne
z inicjatywy królowej Ludwiki Marii, żony
Jana II Kazimierza. Był przedsięwzięciem
propagandowym i miał na celu przeko- XV–XVI w. XIX–XX w. XX–XXI w.
nać do reformy ustrojowej kraju.
książki, prasa prasa internet, portale
wysokonakładowa, społecznościowe
Periodyk – czasopismo wydawane kino, radio, telewizja
z regularną częstotliwością,
np. dziennik, tygodnik, kwartalnik, Ze względu na formę własności i cel, jakiemu służyć mają media, dzieli się
miesięcznik, rocznik. je na: komercyjne, niekomercyjne i publiczne.
188