Page 190 - wos 8
P. 190

7.6.     Środki masowego przekazu




        Podejmij temat







        Na zdjęciu obok przedstawiono element
        kampanii reklamowej, której celem jest
        walka  ze  smogiem.  Jak  myślisz,  gdzie
        powinno się umieścić to zdjęcie, żeby
        jak najwięcej ludzi mogło je zobaczyć?





        Ciekawe!                            Rodzaje mediów
                                            Środki masowego przekazu, czyli prasa, radio, telewizja oraz internet (w szer-
                                            szym znaczeniu także książka, kino, plakat itp.), nazywane są w skrócie me-
                                            diami. Są one środkami społecznego komunikowania się o szerokim zasięgu.
                                               Część znawców tematyki twierdzi, że za pierwsze media można uznać
                                            drukowane książki i prasę, powstające od połowy XV wieku. Nie docierały
                                            one jednak do masowego odbiorcy, tylko do elitarnego (media elitarne),
                                            czyli takiego, który ze względu na ich cenę i niską dostępność (także umie-
                                            jętność  czytania)  mógł  pozwolić  sobie  na  ich  nabycie.  Pierwsze  media
                                            masowe zaczęły powstawać dopiero w XIX wieku. W wieku XX pojawiły się
                                            z kolei media interaktywne. W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych,
                                            w których występuje przekaz jednokierunkowy (od jednego do wielu), media
                                            interaktywne charakteryzują się przekazem dwukierunkowym. Oznacza to,
                                            że ich użytkownicy są nie tylko odbiorcami treści medialnych, ale mogą też
        Najstarszą polską gazetą  periodyczną   sami je przekazywać – być ich nadawcami.
        był „Merkuriusz Polski Ordynaryjny” (peł-
        na nazwa brzmiała: „Merkuriusz Polski   Rozwój mediów uwarunkowany jest wieloma czynnikami, z których naj-
        dzieje wszystkiego świata w sobie zamy-  ważniejszym są potrzeby odbiorców treści medialnych. Zmieniały się one na
        kający dla informacji pospolitej”) wyda-  przestrzeni dziejów.
        wany w roku 1661 – początkowo w Krako-           media              media               media
        wie, a następnie w Warszawie. Powstał            elitarne          masowe            interaktywne
        z inicjatywy królowej Ludwiki Marii, żony
        Jana II Kazimierza. Był przedsięwzięciem
        propagandowym i miał na celu przeko-          XV–XVI w.           XIX–XX w.          XX–XXI w.
        nać do reformy ustrojowej kraju.
                                                      książki, prasa        prasa           internet, portale
                                                                       wysokonakładowa,    społecznościowe
        Periodyk – czasopismo wydawane                                 kino, radio, telewizja
        z regularną częstotliwością,
        np. dziennik, tygodnik, kwartalnik,    Ze względu na formę własności i cel, jakiemu służyć mają media, dzieli się
        miesięcznik, rocznik.               je na: komercyjne, niekomercyjne i publiczne.

                                      188
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195