Page 43 - wos 8
P. 43

Funkcje szkoły

          Szkoła pełni w społeczeństwie szereg ważnych funkcji. Pierwszą z nich jest
          przygotowanie do życia w społeczeństwie. Obejmuje ono wychowanie
          młodych ludzi na świadomych obywateli, członków społeczeństwa obywatel-
          skiego oraz ludzi dostosowanych do współczesnego świata. Ważną rolę w tym
          procesie odgrywają wiedza, doświadczenie i atmosfera szkoły.
             Ważnym  zadaniem  szkoły  jest  przygotowanie  młodego  człowieka
          do samodzielnego życia. W toku edukacji uczniowie kształcą umiejętności
          komunikowania się z innymi osobami, troszczenia się o zdrowie, zaspokaja-
          nia potrzeb kulturowych. Rozwijają własne zdolności, podejmują rozmaite
          inicjatywy. Kształtują swój charakter. Przygotowanie do życia indywidualne-
          go odbywa się także poprzez nabycie przez uczniów wiedzy i doświadczeń,
          rozwinięcie  zainteresowań  i  zamiłowań  twórczych,  w  tym  pozalekcyjnych
          i pozaszkolnych.
             Kolejną funkcją szkoły jest przygotowanie dzieci i młodzieży do
          uczestnictwa w życiu kulturalnym. Jest ona realizowana poprzez naucza-
          nie przedmiotów humanistycznych, artystycznych i technicznych. Obejmuje
          zatem nauczanie literatury, przekazywanie osiągnięć teatru, kina, muzyki, ma-
          larstwa, rzeźby, architektury, a także uczęszczanie do kina i teatru, odwiedza-
          nie wystaw muzealnych podczas szkolnych wyjść i wycieczek itp.
             Niewątpliwie szkoła odgrywa istotną rolę w przygotowaniu uczniów
          do życia w środowisku naturalnym. Nauczanie w tym zakresie ma na
          celu kształtowanie świadomości ekologicznej oraz upowszechnienie wiedzy
          przyrodniczej. Obejmuje ono również włączanie wychowanków do czynnego
          udziału w pracach zapewniających bezpieczeństwo ekologiczne.
             Inną  funkcją  szkoły  jest  przygotowanie  młodych  ludzi  do  życia
          zawodowego.  Obejmuje  ono  nauczanie  różnych  zawodów,  poznawanie
          charakteru  przyszłej  pracy,  nabywanie  doświadczeń  zawodowych  (głównie
          w ramach matematyki, informatyki i przedmiotów przyrodniczych oraz tech-
          nicznych), współpracę z zakładami pracy i organizacjami społecznymi.


          Dalsza edukacja
          Człowiek przez całe życie uczy się i rozwija. Aby działo się to z korzyścią dla
          niego samego, jego rodziny oraz całego społeczeństwa, powinien sobie uświa-
          domić, jakie ma atuty, mocne strony, co trzeba zrobić, jakie działania podjąć,
          aby te atuty rozwijać. Taka refleksja nasuwa się młodemu człowiekowi na ogół
          w trakcie rozmowy lub po rozmowie z nauczycielem, rodzicami, czasem z przy-
          jaciółmi i kolegami. Lista mocnych stron, wykonana przez siebie i skonfronto-
          wana z listą zrobioną przez bliskich, jest ważnym elementem ułatwiającym
          ocenę naszych zalet. Warto przygotować taką listę, zwłaszcza w sytuacji, gdy
          trzeba podjąć decyzję o nauce w kolejnej szkole.
             Decyzja taka, która kształtuje się z reguły na etapie klasy ósmej, jest nie-
          wątpliwie jedną z ważniejszych, podejmowanych przez człowieka u progu

                                                                                   41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48