Page 43 - wos 8
P. 43
Funkcje szkoły
Szkoła pełni w społeczeństwie szereg ważnych funkcji. Pierwszą z nich jest
przygotowanie do życia w społeczeństwie. Obejmuje ono wychowanie
młodych ludzi na świadomych obywateli, członków społeczeństwa obywatel-
skiego oraz ludzi dostosowanych do współczesnego świata. Ważną rolę w tym
procesie odgrywają wiedza, doświadczenie i atmosfera szkoły.
Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie młodego człowieka
do samodzielnego życia. W toku edukacji uczniowie kształcą umiejętności
komunikowania się z innymi osobami, troszczenia się o zdrowie, zaspokaja-
nia potrzeb kulturowych. Rozwijają własne zdolności, podejmują rozmaite
inicjatywy. Kształtują swój charakter. Przygotowanie do życia indywidualne-
go odbywa się także poprzez nabycie przez uczniów wiedzy i doświadczeń,
rozwinięcie zainteresowań i zamiłowań twórczych, w tym pozalekcyjnych
i pozaszkolnych.
Kolejną funkcją szkoły jest przygotowanie dzieci i młodzieży do
uczestnictwa w życiu kulturalnym. Jest ona realizowana poprzez naucza-
nie przedmiotów humanistycznych, artystycznych i technicznych. Obejmuje
zatem nauczanie literatury, przekazywanie osiągnięć teatru, kina, muzyki, ma-
larstwa, rzeźby, architektury, a także uczęszczanie do kina i teatru, odwiedza-
nie wystaw muzealnych podczas szkolnych wyjść i wycieczek itp.
Niewątpliwie szkoła odgrywa istotną rolę w przygotowaniu uczniów
do życia w środowisku naturalnym. Nauczanie w tym zakresie ma na
celu kształtowanie świadomości ekologicznej oraz upowszechnienie wiedzy
przyrodniczej. Obejmuje ono również włączanie wychowanków do czynnego
udziału w pracach zapewniających bezpieczeństwo ekologiczne.
Inną funkcją szkoły jest przygotowanie młodych ludzi do życia
zawodowego. Obejmuje ono nauczanie różnych zawodów, poznawanie
charakteru przyszłej pracy, nabywanie doświadczeń zawodowych (głównie
w ramach matematyki, informatyki i przedmiotów przyrodniczych oraz tech-
nicznych), współpracę z zakładami pracy i organizacjami społecznymi.
Dalsza edukacja
Człowiek przez całe życie uczy się i rozwija. Aby działo się to z korzyścią dla
niego samego, jego rodziny oraz całego społeczeństwa, powinien sobie uświa-
domić, jakie ma atuty, mocne strony, co trzeba zrobić, jakie działania podjąć,
aby te atuty rozwijać. Taka refleksja nasuwa się młodemu człowiekowi na ogół
w trakcie rozmowy lub po rozmowie z nauczycielem, rodzicami, czasem z przy-
jaciółmi i kolegami. Lista mocnych stron, wykonana przez siebie i skonfronto-
wana z listą zrobioną przez bliskich, jest ważnym elementem ułatwiającym
ocenę naszych zalet. Warto przygotować taką listę, zwłaszcza w sytuacji, gdy
trzeba podjąć decyzję o nauce w kolejnej szkole.
Decyzja taka, która kształtuje się z reguły na etapie klasy ósmej, jest nie-
wątpliwie jedną z ważniejszych, podejmowanych przez człowieka u progu
41