Page 46 - wos 8
P. 46

2.4.     Społeczność szkolna




        Podejmij temat                          z  Czy wiesz, czym się zajmuje w twojej szkole samorząd uczniowski?





                                            Struktura społeczności szkolnej

                                            Mówiąc o szkole, mamy często na myśli dyrektora, nauczycieli i uczniów.
                                            Przekonanie to jest jednak dużym uproszczeniem, gdyż społeczność szkolna
                                            jest w rzeczywistości bardziej złożona. Składa się na nią kilka współzależnych
        Kompetencje – tu: zakres            i współpracujących ze sobą organów, których kompetencje określa obowią-
        uprawnień danego organu.            zujące prawo oświatowe. Od jakości tego współdziałania zależy atmosfera
                                            pracy i nauki, pewien specyficzny klimat panujący w danej szkole.




                                                                             Szkoła





                                                                                                     pracownicy
                                                 dyrektor                  uczniowie                 administracji
                                                                                                       i obsługi
        Dobry klimat panujący w szkole
        zależy nie tylko od dyrektora
        i nauczycieli, ale przede wszystkim             nauczyciele                            rodzice
        od samych uczniów.


                                                                           samorząd
                                                                           uczniowski



                                                   rada                      rada                       rada
              Sfery rozwoju ucznia             pedagogiczna                  szkoły                   rodziców
                w klasie szkolnej



                                            Organy szkoły.
                      edukacyjna
                                            Klasa szkolna
                                            Klasa szkolna początkowo przypomina zwykłą zbiorowość. Oznacza to, że
                      społeczna
                                            jedyną cechą wspólną, wyróżnikiem jest to, że jest klasą oznaczoną odpo-
                                            wiednią literą, a uczniowie zapisani są alfabetycznie w dzienniku lekcyjnym.
                                            Stopniowo jednak ta właściwie przypadkowa zbiorowość zaczyna przekształ-
                      psychiczna
                                            cać się w grupę społeczną, tworzą się więzi, normy, style zachowania. Ozna-
        Podział sfer rozwoju ucznia w klasie   cza to też, że w klasie uczniowie mogą osiągać wspólne cele – sportowe, na-
        szkolnej.                           ukowe, artystyczne.

                                       44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51