Page 46 - wos 8
P. 46
2.4. Społeczność szkolna
Podejmij temat z Czy wiesz, czym się zajmuje w twojej szkole samorząd uczniowski?
Struktura społeczności szkolnej
Mówiąc o szkole, mamy często na myśli dyrektora, nauczycieli i uczniów.
Przekonanie to jest jednak dużym uproszczeniem, gdyż społeczność szkolna
jest w rzeczywistości bardziej złożona. Składa się na nią kilka współzależnych
Kompetencje – tu: zakres i współpracujących ze sobą organów, których kompetencje określa obowią-
uprawnień danego organu. zujące prawo oświatowe. Od jakości tego współdziałania zależy atmosfera
pracy i nauki, pewien specyficzny klimat panujący w danej szkole.
Szkoła
pracownicy
dyrektor uczniowie administracji
i obsługi
Dobry klimat panujący w szkole
zależy nie tylko od dyrektora
i nauczycieli, ale przede wszystkim nauczyciele rodzice
od samych uczniów.
samorząd
uczniowski
rada rada rada
Sfery rozwoju ucznia pedagogiczna szkoły rodziców
w klasie szkolnej
Organy szkoły.
edukacyjna
Klasa szkolna
Klasa szkolna początkowo przypomina zwykłą zbiorowość. Oznacza to, że
społeczna
jedyną cechą wspólną, wyróżnikiem jest to, że jest klasą oznaczoną odpo-
wiednią literą, a uczniowie zapisani są alfabetycznie w dzienniku lekcyjnym.
Stopniowo jednak ta właściwie przypadkowa zbiorowość zaczyna przekształ-
psychiczna
cać się w grupę społeczną, tworzą się więzi, normy, style zachowania. Ozna-
Podział sfer rozwoju ucznia w klasie cza to też, że w klasie uczniowie mogą osiągać wspólne cele – sportowe, na-
szkolnej. ukowe, artystyczne.
44