Page 47 - wos 8
P. 47
Ze względu na fakt, że to właśnie w klasie szkolnej spędza się bardzo dużo
czasu, wytworzony w niej klimat współpracy czy zdrowej rywalizacji sprzyja
akceptacji tego miejsca oraz wzajemnemu zrozumieniu między uczniami. Taki
stan rzeczy wpływa na pozytywne wartościowanie własnej klasy jako przestrzeni
rozwoju: edukacyjnego (zdobywanie wiedzy z poszczególnych przedmiotów
oraz kształcenie umiejętności intelektualnych), społecznego (nawiązywanie
przyjaźni, wzajemne pomaganie, komunikowanie się) i psychicznego (pozna-
wanie siebie, własnych mocnych i słabych stron, uczenie się refleksyjności Refleksyjność – skłonność
itp.). Klasa ma więc potencjał, aby stać się lubianą grupą, w której towarzystwie do refleksji, zastanawiania się, snucia
chętnie się przebywa i pracuje. rozważań, analizowania.
Jednakże nie zawsze tak jest. Może się zdarzyć, że w klasie nie ma wza-
jemnego zrozumienia, mogą pojawiać się naganne zachowania i problemy
wychowawcze, jak np. dyskryminacja. Taka sytuacja wymaga reakcji za- Dyskryminacja – poniżanie,
równo ze strony nauczycieli, jak i uczniów, dokładnego rozpoznania proble- prześladowanie lub ograniczanie
mów i ich konstruktywnego rozwiązywania. Znaczącą rolę w kształtowaniu praw poszczególnych osób lub grup
klimatu klasy i szkoły odgrywa samorząd uczniowski. społecznych ze względu na rasę,
narodowość, wyznanie, płeć itp.
Samorząd uczniowski
Zarówno w klasie, jak i w szkole funkcjonuje samorząd uczniowski. Jest to je-
den z organów szkoły. Działanie samorządu uczniowskiego jest zagwaranto-
wane przez ustawę Prawo oświatowe z 2016 r. Samorząd tworzą wszyscy
uczniowie, którzy w demokratycznych wyborach wybierają swoich przedsta-
wicieli do organów samorządu. Wybór ten następuje według zasad, które są
umieszczone w regulaminie samorządu uczniowskiego. Projekt takiego re-
gulaminu powinien być opracowany przez uczniów (z pomocą nauczycieli),
a następnie uchwalony w powszechnym, równym i tajnym głosowaniu.
Główne zadanie samorządu polega na reprezentowaniu społeczności
uczniowskiej wobec nauczycieli. Ważne są również inne zadania, które –
ogólnie rzecz ujmując – polegają na włączaniu się samorządu uczniowskiego
w proces aktywizowania życia szkoły, pomocy w realizacji różnych przedsię-
wzięć, np. święta szkoły, uroczystości rocznicowych, dni otwartych. Samo-
rząd może podejmować inicjatywy w sprawie nadania szkole imienia, może
także zapoczątkować dyskusję na temat obowiązkowych, jednolitych strojów
szkolnych, zapraszać ciekawych gości na spotkania. Samorząd włącza się
w akcje charytatywne, zbiórki, licytacje. Może też organizować konkursy dla
uczniów i nauczycieli, wydawać gazetę szkolną i podejmować wiele innych
działań.
Działając w samorządzie, można nauczyć się potrzebnych umiejętności,
np. jak planować określone przedsięwzięcia, dzielić zadania oraz odpowiadać
za ich realizację, jak efektywnie współpracować, pomagać innym, zawierać
kompromisy. Tego typu umiejętności są szczególnie przydatne w życiu spo- Jedną z inicjatyw samorządu
uczniowskiego w wielu szkołach
łecznym, w bliższym i dalszym otoczeniu. Aktywność samorządu uczniow- jest organizacja dnia sportu
skiego może być doskonałą lekcją demokracji i samorządności. szkolnego.
45