Page 47 - wos 8
P. 47

Ze względu na fakt, że to właśnie w klasie szkolnej spędza się bardzo dużo
          czasu, wytworzony w niej klimat współpracy czy zdrowej rywalizacji sprzyja
          akceptacji tego miejsca oraz wzajemnemu zrozumieniu między uczniami. Taki
          stan rzeczy wpływa na pozytywne wartościowanie własnej klasy jako przestrzeni
          rozwoju: edukacyjnego (zdobywanie wiedzy z poszczególnych przedmiotów
          oraz  kształcenie  umiejętności  intelektualnych),  społecznego  (nawiązywanie
          przyjaźni, wzajemne pomaganie, komunikowanie się) i psychicznego (pozna-
          wanie siebie, własnych mocnych i słabych stron, uczenie się refleksyjności   Refleksyjność – skłonność
          itp.). Klasa ma więc potencjał, aby stać się lubianą grupą, w której towarzystwie   do refleksji, zastanawiania się, snucia
          chętnie się przebywa i pracuje.                                            rozważań, analizowania.
             Jednakże nie zawsze tak jest. Może się zdarzyć, że w klasie nie ma wza-
          jemnego zrozumienia, mogą pojawiać się naganne zachowania i problemy
          wychowawcze, jak np. dyskryminacja. Taka sytuacja wymaga reakcji za-       Dyskryminacja – poniżanie,
          równo ze strony nauczycieli, jak i uczniów, dokładnego rozpoznania proble-  prześladowanie lub ograniczanie
          mów i ich konstruktywnego rozwiązywania. Znaczącą rolę w kształtowaniu     praw poszczególnych osób lub grup
          klimatu klasy i szkoły odgrywa samorząd uczniowski.                        społecznych ze względu na rasę,
                                                                                     narodowość, wyznanie, płeć itp.

          Samorząd uczniowski
          Zarówno w klasie, jak i w szkole funkcjonuje samorząd uczniowski. Jest to je-
          den z organów szkoły. Działanie samorządu uczniowskiego jest zagwaranto-
          wane przez ustawę Prawo oświatowe z 2016 r. Samorząd tworzą wszyscy
          uczniowie, którzy w demokratycznych wyborach wybierają swoich przedsta-
          wicieli do organów samorządu. Wybór ten następuje według zasad, które są
          umieszczone  w  regulaminie  samorządu  uczniowskiego.  Projekt  takiego re-
          gulaminu powinien być opracowany przez uczniów (z pomocą nauczycieli),
          a następnie uchwalony w powszechnym, równym i tajnym głosowaniu.
             Główne  zadanie  samorządu  polega  na  reprezentowaniu  społeczności
          uczniowskiej wobec nauczycieli. Ważne są również inne zadania, które –
          ogólnie rzecz ujmując – polegają na włączaniu się samorządu uczniowskiego
          w proces aktywizowania życia szkoły, pomocy w realizacji różnych przedsię-
          wzięć, np. święta szkoły, uroczystości rocznicowych, dni otwartych. Samo-
          rząd może podejmować inicjatywy w sprawie nadania szkole imienia, może
          także zapoczątkować dyskusję na temat obowiązkowych, jednolitych strojów
          szkolnych,  zapraszać  ciekawych  gości  na  spotkania.  Samorząd  włącza  się
          w akcje charytatywne, zbiórki, licytacje. Może też organizować konkursy dla
          uczniów i nauczycieli, wydawać gazetę szkolną i podejmować wiele innych
          działań.
             Działając w samorządzie, można nauczyć się potrzebnych umiejętności,
          np. jak planować określone przedsięwzięcia, dzielić zadania oraz odpowiadać
          za ich realizację, jak efektywnie współpracować, pomagać innym, zawierać
          kompromisy. Tego typu umiejętności są szczególnie przydatne w życiu spo-   Jedną z inicjatyw samorządu
                                                                                     uczniowskiego w wielu szkołach
          łecznym, w bliższym i dalszym otoczeniu. Aktywność samorządu uczniow-      jest organizacja dnia sportu
          skiego może być doskonałą lekcją demokracji i samorządności.               szkolnego.

                                                                                   45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52