Page 45 - wos 8
P. 45
Współcześnie większość pracodawców ceni sobie tzw. umiejętności
miękkie. Należą do nich: umiejętności komunikacyjne, umiejętność współ-
pracy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji czy kierowania ze-
społami. Do tej grupy należą także umiejętności osobiste: zarządzanie swoim
czasem, zdolność do motywowania siebie, zdolność do kreatywnego, a nie
rutynowego podejścia do problemów i zadań, i wiele innych.
Oprócz umiejętności miękkich, które są cenne w każdym zawodzie, bez
względu na jego specyfikę, ważne są także tzw. umiejętności twarde. Moż-
na do nich zaliczyć wiedzę merytoryczną z danej dziedziny oraz specyficzne
dla zawodu umiejętności używania sprzętu, urządzeń, narzędzi itp. Człowiek, Powiedz, czy przedstawiona na zdjęciu
aby odnaleźć się na rynku pracy, musi mieć jedne i drugie umiejętności. Twar- sytuacja wymaga umiejętności mięk-
de – będące efektem wykształcenia, miękkie – stanowiące efekt wieloletniej kich czy twardych? Jak sądzisz, które
aktywności, bycia wśród ludzi, budowania kontaktów interpersonalnych. z nich są ważniejsze w czasie poszuki-
Warto zatem być otwartym na taką aktywność, poprzez którą można wania pracy?
kształtować umiejętności uniwersalne. Można je kształtować i doskonalić po-
przez udział w samorządzie szkolnym, kołach zainteresowań i różnego rodza-
ju działalności pozalekcyjnej.
W skrócie
Obecny system edukacji obowiązuje w Polsce od roku szkolnego 2017/2018. W wyniku reformy wprowadzono
następujące rodzaje szkół: 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnie liceum, 5-letnie technikum oraz dwustopniową
szkołę branżową (w miejsce dawnych szkół zawodowych), w której nauka trwa odpowiednio 3 i 2 lata.
Na każdym etapie szkoła pełni szereg ważnych funkcji: przygotowuje do życia osobistego, życia zawodowego,
życia w społeczeństwie, uczy, jak korzystać z dóbr kultury, jak szanować środowisko naturalne itp.
Ścieżka edukacji młodego człowieka, kontynuowana w życiu dorosłym, decyduje w głównej mierze o karierze
zawodowej.
Warto już dziś zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, predyspozycjami, zainteresowaniami, a także przejrzeć
Barometr zawodów, aby właściwie zaplanować dalszą edukację.
Czy już umiesz?
1 Wymień, a następnie scharakteryzuj funkcje szkoły.
2 Wymień pięć umiejętności (cech, predyspozycji), których oczekują pracodawcy od przyszłych pracowników.
3 Wypisz trzy zawody, które chciałbyś lub mógłbyś wykonywać w przyszłości, a następnie, korzystając ze strony
internetowej www.barometrzawodow.pl, sprawdź, do której grupy zostały przydzielone w twoim województwie
i powiecie. Określ na tej podstawie, czy łatwo będzie znaleźć pracę w wybranych przez ciebie zawodach.
4 Przygotujcie w grupach profil ucznia (wypiszcie przykładowe cechy, umiejętności, zainteresowania), który powinien
wybrać naukę w jednej z wymienionych szkół: technikum, liceum ogólnokształcącym lub w szkole branżowej.
5 Przeprowadźcie w klasie dyskusję na temat polskiego sytemu edukacji i spełniania przez niego oczekiwań
młodych ludzi.
43