Page 45 - wos 8
P. 45

Współcześnie  większość  pracodawców  ceni  sobie  tzw.  umiejętności
          miękkie. Należą do nich: umiejętności komunikacyjne, umiejętność współ-
          pracy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji czy kierowania ze-
          społami. Do tej grupy należą także umiejętności osobiste: zarządzanie swoim
          czasem, zdolność do motywowania siebie, zdolność do kreatywnego, a nie
          rutynowego podejścia do problemów i zadań, i wiele innych.
             Oprócz umiejętności miękkich, które są cenne w każdym zawodzie, bez
          względu na jego specyfikę, ważne są także tzw. umiejętności twarde. Moż-
          na do nich zaliczyć wiedzę merytoryczną z danej dziedziny oraz specyficzne
          dla zawodu umiejętności używania sprzętu, urządzeń, narzędzi itp. Człowiek,   Powiedz, czy przedstawiona na zdjęciu
          aby odnaleźć się na rynku pracy, musi mieć jedne i drugie umiejętności. Twar-  sytuacja  wymaga  umiejętności  mięk-
          de – będące efektem wykształcenia, miękkie – stanowiące efekt wieloletniej   kich czy twardych? Jak sądzisz, które
          aktywności, bycia wśród ludzi, budowania kontaktów interpersonalnych.      z nich są ważniejsze w czasie poszuki-
             Warto  zatem  być  otwartym  na  taką  aktywność,  poprzez  którą  można   wania pracy?
          kształtować umiejętności uniwersalne. Można je kształtować i doskonalić po-
          przez udział w samorządzie szkolnym, kołach zainteresowań i różnego rodza-
          ju działalności pozalekcyjnej.





          W skrócie


               Obecny system edukacji obowiązuje w Polsce od roku szkolnego 2017/2018. W wyniku reformy wprowadzono
              następujące rodzaje szkół: 8-letnią szkołę podstawową,  4-letnie liceum, 5-letnie technikum oraz dwustopniową
              szkołę branżową (w miejsce dawnych szkół zawodowych), w której nauka trwa odpowiednio 3 i 2 lata.
               Na każdym etapie szkoła pełni szereg ważnych funkcji: przygotowuje do życia osobistego, życia zawodowego,
              życia w społeczeństwie, uczy, jak korzystać z dóbr kultury, jak szanować środowisko naturalne itp.
               Ścieżka edukacji młodego człowieka, kontynuowana w życiu dorosłym, decyduje w głównej mierze o karierze
              zawodowej.
               Warto już dziś zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, predyspozycjami, zainteresowaniami, a także przejrzeć
              Barometr zawodów, aby właściwie zaplanować dalszą edukację.


          Czy już umiesz?

           1   Wymień, a następnie scharakteryzuj funkcje szkoły.

           2   Wymień pięć umiejętności (cech, predyspozycji), których oczekują pracodawcy od przyszłych pracowników.
            3  Wypisz trzy zawody, które chciałbyś lub mógłbyś wykonywać w przyszłości, a następnie, korzystając ze strony
              internetowej www.barometrzawodow.pl, sprawdź, do której grupy zostały przydzielone w twoim województwie
              i powiecie. Określ na tej podstawie, czy łatwo będzie znaleźć pracę w wybranych przez ciebie zawodach.

           4   Przygotujcie w grupach profil ucznia (wypiszcie przykładowe cechy, umiejętności, zainteresowania), który powinien
              wybrać naukę w jednej z wymienionych szkół: technikum, liceum ogólnokształcącym lub w szkole branżowej.

           5   Przeprowadźcie w klasie dyskusję na temat polskiego sytemu edukacji i spełniania przez niego oczekiwań
              młodych ludzi.

                                                                                   43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50