Page 45 - 883821_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_2
P. 45
Ciekawe, jak to napisać tu rady szuka.
Pisać poprawnie
to wielka sztuka.
W stopniach wyższym i najwyższym przymiotnika po spółgłoskach
Kto czegoś nie wie,
piszemy -szy, np. grubszy, lepszy, najciekawszy, najdrobniejszy.
Antek przygotował dla Marty doświadczenie, o którym opowiedziała
mu Natalka. Przyniósł dwa pisaki – grubszy i cieńszy, dwie szklanki
– mniejszą i większą, oraz białą kartkę. Jedną szklankę napełnił
zimną wodą do połowy, a drugą niemal po sam brzeg. Potem przeciął
kartkę na dwie części. Nie zrobił tego zbyt dokładnie. Gdyby odmierzył
odległości precyzyjnie, to kartki byłyby równiejsze. Ale w doświadczeniu
nie chodziło o najrówniejsze kartki, ale o złudzenie optyczne.
Na pierwszej kartce narysował grubszym pisakiem dwie strzałki.
Krótsza z nich była zwrócona w prawo, a dłuższa – w lewo. Najpierw
umieści kartkę za szklanką z mniejszą ilością wody, a potem ustawi ją
za szklanką z większą ilością wody.
6. Opowiedz, jak Antek przygotowywał się do wykonania doświadczenia.
7. Wskaż w tekście przymiotniki w stopniu wyższym i powiedz, jak będą brzmieć ich formy w stopniu najwyższym,
np. mniejszy – najmniejszy.
8. Napisz zdania z przymiotnikami, które pasują do zdjęć. Pamiętaj o pisowni -szy po spółgłoskach
w stopniach wyższym i najwyższym przymiotnika.
43