Page 40 - 883821_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_2
P. 40
Pamiętaj!
Nie podawaj swojego adresu osobom nieznajomym, np. na ulicy lub w internecie.
Dęblin, 2 grudnia
Drogi Mikołaju!
Mam na imię Iwonka. Chodzę do klasy trzeciej.
Mam przyjaciółkę Sabinkę, z którą bardzo lubię się bawić.
Piszę do Ciebie, aby zapytać Cię o kilka rzeczy, które mnie
zastanawiają. Chciałam napisać e-mail, ale tata powiedział,
że taki „prawdziwy” list będzie bardziej elegancki. Mikołaju,
chciałabym wiedzieć, co lubisz robić w wolnym czasie.
Czy masz swoją ulubioną potrawę i co jedzą Twoje renifery.
Sabina mówi, że tam, gdzie mieszkasz, jest bardzo zimno,
ale za to na niebie można oglądać zorzę polarną. Bardzo
chciałabym to zobaczyć. Nie proszę Cię o żadne prezenty,
bo i tak masz dużo pracy. Ja przygotowuję dla moich
przyjaciół ciasteczka i kolorowanki. Sama je zrobię.
Dla taty ulepię breloczek z sercem i uśmiechem, żeby
nigdy nie był smutny.
Na zakończenie mojego listu
1. Przeczytaj list i powiedz, z jakich części powinien się składać. Jakie elementy listu zostały urwane?
Kto jest nadawcą, a kto adresatem listu?
2. Znajdź w liście fragmenty, które są odpowiedziami na podane pytania. Przeczytaj je.
• Do kogo i w jakim celu napisała list Iwonka? • Co Iwonka chciałaby wiedzieć o adresacie?
• Dlaczego był to list papierowy, • Jakie prezenty otrzymają bliscy Iwonki?
a nie elektroniczny?
3. Z jakich powodów dorośli mogą być smutni? 4. Zapisz w zeszycie swój adres.
38 List do Mikołaja