Page 128 - biologia 8
P. 128

5   Wskaż gatunki, które są typowymi roślinożercami i wymień ich przystosowania do roślinożerności.

         6   Wyjaśnij rolę mikroorganizmów żyjących w żołądkach przeżuwaczy. Jak jest określany ten typ oddziaływania
            między organizmami?

         7   Wymień przykładowe sposoby obrony roślin przed roślinożercami.

         8   Podaj, jakie oddziaływania mogą występować pomiędzy populacjami zajęcy i rysi. Jak może się zmieniać
            liczebność tych populacji i od czego to zależy?

         9   Przedstaw, jak ofiary przystosowały się do unikania drapieżników.
        10   Podaj 2 przykłady mutualizmu obligatoryjnego. Wypisz korzyści, jakie osiąga każdy z organizmów w takiej
            zależności.
         11   Przedstaw, na czym polega komensalizm. Podaj 2 przykłady organizmów powiązanych taką zależnością.

         12   Wyjaśnij pojęcia: łańcuch pokarmowy, sieć pokarmowa, poziom troficzny.
         13   Uzasadnij nazywanie roślin producentami, a zwierząt – konsumentami.

         14   Wyjaśnij, który poziom troficzny może zajmować każdy z wymienionych organizmów: zając, ryś, krowa, kleszcz.
            Podaj przykłady odpowiednich łańcuchów pokarmowych.
         15   Podaj przykłady destruentów i wskaż ich rolę w ekosystemie.

         16   Przedstaw graficznie obieg materii w ekosystemie.
         17   Wyjaśnij, jaką rolę odgrywa fotosynteza w obiegu węgla w przyrodzie.

         18   Przedstaw graficznie przepływ energii w ekosystemie.
         19   Podaj, jak się określa organizmy o szerokim i wąskim zakresie tolerancji. Przedstaw przykłady organizmów
            o odmiennej tolerancji na:
            a)  temperaturę otoczenia,
            b)  wilgotność powietrza,
            c)  stężenie dwutlenku siarki.

        20   Określ, czym jest nisza ekologiczna. Podaj elementy niszy ekologicznej wiewiórki rudej i bociana białego.
         21   Przedstaw znaczenie poszczególnych cech populacji: liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertel ność, struktura
            przestrzenna, struktura wiekowa, struktura płciowa.
        22   Wyjaśnij, jakich informacji o populacji dostarcza określenie jej struktury wiekowej.

        23   Rozpoznaj w czasie zajęć terenowych lub indywidualnego spaceru cechy różnych populacji na przykładach mniszka
            lekarskiego, babki wąskolistnej i mrówki rudnicy.



















                                      126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133