Page 138 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 138

5.1      Powietrze, gazy szlachetne





        Podejmij temat                          z  Czy balonik napełniony powietrzem będzie się unosił w pomieszczeniu?
                                                z  Od czego zależy unoszenie się lub opadanie balonów napełnionych gazami?





           torebka                          Czym tak naprawdę jest powietrze?
        od herbaty
                                            W atmosferze ziemskiej jest zawsze obecne. Bez niego nie byłoby życia za-
                                            równo na lądach, jak i w zbiornikach wodnych. Mowa tu o powietrzu, któ-
         powietrze                          rego obecność na Ziemi jest tak oczywista, że często pomijamy je w wielu

                                            rozważaniach. Dla przykładu – powiedzenie „traktować kogoś jak powietrze”
                                            oznacza, że lekceważymy czyjąś obecność.
                                                Przeprowadźmy prostą obserwację celem przedstawienia cech charaktery-
                                            stycznych powietrza. Jeśli zaciągniemy tłok strzykawki, napełnia się ona powie-
                                            trzem. Kiedy umieścimy na jej wylocie torebkę od herbaty i gwałtownie wci-
        5.1    Wykrywanie obecności         śniemy tłok, torebka uniesie się i spadnie ze strzykawki (il. 5.1). Korzystając ze
        powietrza                           zmysłów, jesteśmy w stanie stwierdzić, że powietrze jest bezbarwne i bezwonne.


        Jakie inne właściwości ma powietrze?




        Doświadczenie 20.

        Czy powietrze rozpuszcza się w wodzie?

        Sprzęt:       probówka z korkiem, marker
        Odczynniki:   powietrze, woda

        Wykonanie:
        •  Do probówki wlej niewielką ilość
           wody.
        •  Oznacz jej poziom na ściance   oznaczenie
           naczynia.                       markerem
        •  Naczynie zamknij korkiem         poziomu
           i wstrząśnij jego zawartością.     cieczy
        •  Porównaj poziom cieczy po
           wstrząśnięciu z oznakowaniem
           markera.                           woda


        Obserwacje:   Po wymieszaniu poziom cieczy zgadza się z oznaczeniem naniesionym na szkle naczynia.

        Wnioski:      W naczyniu, oprócz wody, całą resztę objętości zajmowało powietrze. Identyczny poziom cieczy przed
                      i po wstrząsaniu świadczy o słabej rozpuszczalności powietrza w wodzie.

                                      136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143