Page 138 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 138
5.1 Powietrze, gazy szlachetne
Podejmij temat z Czy balonik napełniony powietrzem będzie się unosił w pomieszczeniu?
z Od czego zależy unoszenie się lub opadanie balonów napełnionych gazami?
torebka Czym tak naprawdę jest powietrze?
od herbaty
W atmosferze ziemskiej jest zawsze obecne. Bez niego nie byłoby życia za-
równo na lądach, jak i w zbiornikach wodnych. Mowa tu o powietrzu, któ-
powietrze rego obecność na Ziemi jest tak oczywista, że często pomijamy je w wielu
rozważaniach. Dla przykładu – powiedzenie „traktować kogoś jak powietrze”
oznacza, że lekceważymy czyjąś obecność.
Przeprowadźmy prostą obserwację celem przedstawienia cech charaktery-
stycznych powietrza. Jeśli zaciągniemy tłok strzykawki, napełnia się ona powie-
trzem. Kiedy umieścimy na jej wylocie torebkę od herbaty i gwałtownie wci-
5.1 Wykrywanie obecności śniemy tłok, torebka uniesie się i spadnie ze strzykawki (il. 5.1). Korzystając ze
powietrza zmysłów, jesteśmy w stanie stwierdzić, że powietrze jest bezbarwne i bezwonne.
Jakie inne właściwości ma powietrze?
Doświadczenie 20.
Czy powietrze rozpuszcza się w wodzie?
Sprzęt: probówka z korkiem, marker
Odczynniki: powietrze, woda
Wykonanie:
• Do probówki wlej niewielką ilość
wody.
• Oznacz jej poziom na ściance oznaczenie
naczynia. markerem
• Naczynie zamknij korkiem poziomu
i wstrząśnij jego zawartością. cieczy
• Porównaj poziom cieczy po
wstrząśnięciu z oznakowaniem
markera. woda
Obserwacje: Po wymieszaniu poziom cieczy zgadza się z oznaczeniem naniesionym na szkle naczynia.
Wnioski: W naczyniu, oprócz wody, całą resztę objętości zajmowało powietrze. Identyczny poziom cieczy przed
i po wstrząsaniu świadczy o słabej rozpuszczalności powietrza w wodzie.
136