Page 21 - chemia_k8
P. 21

Doświadczenie 1.

          Badanie rozpuszczalności wodorotlenków: litu, sodu i potasu w wodzie

          Sprzęt:         trzy probówki, statyw na probówki, pipeta Pasteura z podziałką, łyżeczki, łuczywa

          Odczynniki:   wodorotlenek litu, wodorotlenek sodu, wodorotlenek potasu, woda
          Wykonanie:                      wodorotlenek   wodorotlenek   wodorotlenek
                                          litu         sodu          potasu
          •  Do trzech probówek wlej
             takie same ilości wody,
             po około 2 cm . 3
          •  Do pierwszego naczynia dosyp
             szczyptę wodorotlenku litu.
             Całość wymieszaj. Po chwili
             dotknij dna naczynia.
          •  Czynności powtórz dla
             wodorotlenku sodu
             w drugiej probówce oraz
             dla wodorotlenku potasu
             w probówce trzeciej.        woda          woda          woda

          Obserwacje:   Po zamieszaniu zawartości w każdym z naczyń biała substancja stała zanika. Pozostaje bezbarwna ciecz.
                        Zawartość naczyń staje się ciepła.

          Wnioski:      Wszystkie badane wodorotlenki rozpuszczają się w wodzie. W każdym z przypadków podczas rozpuszczania
                        wydzielało się ciepło – jest to przykład zjawiska egzotermicznego.





             Mając na uwadze przeprowadzone doświadczenie oraz informacje z ta-
          beli rozpuszczalności substancji, można stwierdzić, że wodorotlenki metali
          1 grupy są rozpuszczalne w wodzie. Otrzymuje się je w wyniku reakcji metalu
          z wodą oraz tlenku metalu z wodą.


          Reakcja metalu 1 grupy z wodą
          Metale cechują się różną aktywnością. Dla przykładu – dostępny w handlu sód
          (il. 1.4) sprzedawany jest laboratoriom w hermetycznie zamkniętych kapsu-
          łach, które ograniczają bezpośredni kontakt ze środowiskiem. Ucięty kawałek
          tego metalu połyskuje. Efekt obserwowany jest przez chwilę, gdyż po niedłu-
          gim kontakcie, np. z tlenem lub parą wodną, miejsce przecięcia matowieje.
          W podobny sposób zachowują się inne metale 1 grupy układu okresowego.
          Mając to na uwadze, należy zadbać o właściwy transport odczynnika oraz
          odpowiednie  jego  przechowywanie  w  laboratorium.  Jednym  z  najważniej-
          szych zadań jest ograniczenie kontaktu metalu z powietrzem. Często stosuje
          się zasadę gromadzenia tych metali w małych pojemnikach, w których próbki
          przechowywane  są  w  rozpuszczalniku  niepolarnym,  np.  nafcie.  Działając   1.4    Sód przechowuje się
                                                                                     zanurzony np. w nafcie, która
          na wodę niektórymi metalami 1 grupy, sprawdźmy, jaka jest ich aktywność    zabezpiecza go przed dostępem
          chemiczna. Warto również zwrócić uwagę na właściwości powstającego gazu.   powietrza

                                                                                   19



                                                                                                              10.06.2021   11:47:34
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   19
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   19                                                           10.06.2021   11:47:34
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26