Page 26 - chemia_k8
P. 26
W skrócie
Wzory sumaryczne i nazwy systematycz- Ogólny wzór sumaryczny wodorotlenków metali 1 grupy ma postać MOH,
ne ważniejszych wodorotlenków metali gdzie metal ma zawsze wartościowość równą I.
1 grupy układu okresowego to:
Do wspólnych właściwości wodorotlenków metali 1 grupy układu
okresowego należą: stały stan skupienia, biała barwa, higroskopijność,
LiOH – wodorotlenek litu rozpuszczalność w wodzie (tworzą zasady), ich wodne roztwory wykazują
NaOH – wodorotlenek sodu odczyn zasadowy, właściwości żrące. Rozpuszczanie tych wodorotlenków
KOH – wodorotlenek potasu w wodzie to zjawisko egzotermiczne.
RbOH – wodorotlenek rubidu
CsOH – wodorotlenek cezu Wodorotlenki metali 1 grupy można otrzymać w wyniku reakcji metali
z wodą oraz działając tlenkiem metalu 1 grupy na wodę.
Roztwór fenoloftaleiny wprowadzony do roztworów wodorotlenków metali
1 grupy przybiera malinowe zabarwienie.
Wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu to przykłady związków, które
znalazły szerokie zastosowanie w przemyśle. Służą m.in. do produkcji
mydeł, detergentów, stanowią istotny odczynnik w laboratoriach
chemicznych.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Chemik chciał sporządzić 500 g roztworu wodorotlenku potasu o stężeniu
1%. Odpowiedz, ile potrzebował wody, a ile substancji stałej.
2 Uczeń chciał otrzymać 5 g wodorotlenku sodu w wyniku działania
tlenkiem sodu na wodę. Oblicz, ile potrzebował tlenku sodu do tej reakcji.
3 Wodorotlenek sodu w stanie stałym jest uznawany za substancję
niebezpieczną. Mimo to znalazł zastosowanie jako regulator kwasowości
w przemyśle spożywczym. Zastanów się, skąd możliwe są takie
przeciwieństwa. Od czego to zależy?
4 Zapisz w zeszycie równania reakcji otrzymywania wodorotlenków metali
1 grupy (okresy 2–6), powstałe zarówno w wyniku działania wodą na
metale, jak i na tlenki tych metali.
5 Mając do dyspozycji roztwory: wodorotlenku potasu, chlorowodoru,
cukru, soli kuchennej, fenoloftaleiny, oranżu metylowego oraz dowolny
sprzęt laboratoryjny, zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli odróżnić
kwas chlorowodorowy od wodorotlenku sodu. Podaj niezbędny sprzęt,
odczynniki, narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i sformułuj końcowy
wniosek. Pamiętaj, że nie musisz wykorzystać wszystkich dostępnych
roztworów.
6 Odszukaj w internecie karty charakterystyki wszystkich wodorotlenków
metali 1 grupy. Porównaj liczbowe wartości ich rozpuszczalności w wodzie.
Sformułuj wniosek, jak zmienia się rozpuszczalność tych związków.
7 Wszystkie wodorotlenki metali 1 grupy to białe ciała stałe. Zaproponuj
jedną metodę, dzięki której będzie można odróżnić wodorotlenek sodu
od wodorotlenku litu. Skorzystaj z tablic chemicznych.
24
10.06.2021 11:47:42
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 24
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 24 10.06.2021 11:47:42