Page 84 - chemia_k8
P. 84

Czy już umiesz? Sprawdź się!


         1   Zastanów się, które z podanych wzorów sumarycznych to wzory związków z grupy soli:
            MgCl ,  H SO ,  NaOH,  H O,  LiCl,  Cu(OH) ,  HBr,  NaCl,  HNO ,  C H O ,  BaCO ,  ZnCl ,  N O .
                  2    2  4            2                  2                     3    6  12  6     3       2    2  5
         2   Na podstawie wzorów sumarycznych przykładów soli podaj ich nazwy systematyczne:
            PbI ,   FeSO ,   Fe (SO ) ,   Mg (PO ) ,   Cu(NO ) ,   Ag S,   ZnCO ,   LiNO ,   AlCl ,   K SO ,   K SO .
               2        4      2   4 3     3   4 2         3 2     2          3        3       3     2  3     2  4
         3   Na podstawie nazw systematycznych zapisz wzory sumaryczne podanych związków chemicznych:

            siarczan(IV) srebra(I), fosforan(V) żelaza(III), węglan glinu, chlorek glinu, bromek żelaza(II).

         4   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie przewodnictwa elektrycznego dwóch soli: węglanu
            wapnia i węglanu sodu. Podaj sprzęt i odczynniki. Narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i wyciągnij z nich
            wnioski. Odnieś się w nich koniecznie do rozpuszczalności soli w wodzie.

         5   Spośród podanych wzorów sumarycznych wybierz wzory soli rozpuszczalnych w wodzie. Zapisz dla nich równania
            dysocjacji elektrolitycznej.
            PbI ,   FeSO ,   Fe (SO ) ,   Mg (PO ) ,   Cu(NO ) ,   Ag S,   ZnCO ,   LiNO ,   AlCl ,   K SO ,   K SO .
               2        4      2   4 3     3   4 2         3 2     2          3        3       3     2  3     2  4
         6   Zapisz (w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej) równanie reakcji zobojętniania kwasu
            azotowego(V) roztworem wodorotlenku potasu.

         7   Zaproponuj trzy różne metody otrzymywania siarczanu(IV) sodu. Zapisz równania cząsteczkowe.

         8   Zaproponuj dwie różne metody otrzymywania chlorku magnezu. Zapisz równania cząsteczkowe.

         9   Poniżej przedstawiono schemat przemian substancji. Zapisz wszystkie zawarte w nim równania reakcji.
            C          CO  2        MgCO   3         Mg(OH)  2         MgO            Mg

        10   Odnosząc się do tablicy rozpuszczalności, zamieszczonej na końcu podręcznika, zapisz równania (jonowe pełne
            i jonowe skrócone) reakcji otrzymywania wszystkich trudno i praktycznie nierozpuszczalnych soli – siarczanów(VI).

         11   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie osadu jodku ołowiu(II). Wymień niezbędny sprzęt
            i odczynniki. Narysuj schemat, zapisz obserwacje i wnioski z równaniami: jonowym pełnym i jonowym skróconym.
            Nie zapomnij również o formie cząsteczkowej.

         12   Uczniowie podczas zajęć dodatkowych omyłkowo zmieszali ze sobą niewielkie ilości dwóch soli: chlorku sodu
            i węglanu magnezu. Nauczyciel wyjaśnił im, że taka mieszanina nie reaguje ze sobą (nawet po dodaniu wody).
            Poprosił o znalezienie metody rozdzielenia składników takiej mieszaniny. Podpowiedział, że warto dodać do nich
            wody oraz sprawdzić rozpuszczalność składników w odpowiedniej tablicy. Uczniowie zastosowali się do polecenia
            nauczyciela. Korzystając z tej wiedzy, wykonaj w zeszycie następujące polecenia:
            a)  podaj rodzaj mieszaniny powstałej po dodaniu wody do chlorku sodu i węglanu magnezu,
            b)  zaproponuj metodę rozdzielania układu powstałego po dodaniu wody do dwóch soli, podaj nazwę tej metody,
            c)  narysuj schemat doświadczenia prezentującego rozdzielanie mieszaniny opisanej w podpunkcie a),
            d)   powiedz, czy skorzystanie z tablicy rozpuszczalności pomogło uczniom w dokonaniu wyboru metody rozdziału;
                wyjaśnij − dlaczego.

         13   Odnieś się do tablicy rozpuszczalności i podaj nazwy systematyczne oraz wzory sumaryczne trzech soli, które po
            zmieszaniu z wodą będą stanowiły osady o barwie:
            a)  niebieskiej,          b)  białej,              c) czarnej,               d)  żółtej.

                                       82



                                                                                                              10.06.2021   11:48:52
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   82
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   82                                                           10.06.2021   11:48:52
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89