Page 84 - chemia_k8
P. 84
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Zastanów się, które z podanych wzorów sumarycznych to wzory związków z grupy soli:
MgCl , H SO , NaOH, H O, LiCl, Cu(OH) , HBr, NaCl, HNO , C H O , BaCO , ZnCl , N O .
2 2 4 2 2 3 6 12 6 3 2 2 5
2 Na podstawie wzorów sumarycznych przykładów soli podaj ich nazwy systematyczne:
PbI , FeSO , Fe (SO ) , Mg (PO ) , Cu(NO ) , Ag S, ZnCO , LiNO , AlCl , K SO , K SO .
2 4 2 4 3 3 4 2 3 2 2 3 3 3 2 3 2 4
3 Na podstawie nazw systematycznych zapisz wzory sumaryczne podanych związków chemicznych:
siarczan(IV) srebra(I), fosforan(V) żelaza(III), węglan glinu, chlorek glinu, bromek żelaza(II).
4 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie przewodnictwa elektrycznego dwóch soli: węglanu
wapnia i węglanu sodu. Podaj sprzęt i odczynniki. Narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i wyciągnij z nich
wnioski. Odnieś się w nich koniecznie do rozpuszczalności soli w wodzie.
5 Spośród podanych wzorów sumarycznych wybierz wzory soli rozpuszczalnych w wodzie. Zapisz dla nich równania
dysocjacji elektrolitycznej.
PbI , FeSO , Fe (SO ) , Mg (PO ) , Cu(NO ) , Ag S, ZnCO , LiNO , AlCl , K SO , K SO .
2 4 2 4 3 3 4 2 3 2 2 3 3 3 2 3 2 4
6 Zapisz (w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej) równanie reakcji zobojętniania kwasu
azotowego(V) roztworem wodorotlenku potasu.
7 Zaproponuj trzy różne metody otrzymywania siarczanu(IV) sodu. Zapisz równania cząsteczkowe.
8 Zaproponuj dwie różne metody otrzymywania chlorku magnezu. Zapisz równania cząsteczkowe.
9 Poniżej przedstawiono schemat przemian substancji. Zapisz wszystkie zawarte w nim równania reakcji.
C CO 2 MgCO 3 Mg(OH) 2 MgO Mg
10 Odnosząc się do tablicy rozpuszczalności, zamieszczonej na końcu podręcznika, zapisz równania (jonowe pełne
i jonowe skrócone) reakcji otrzymywania wszystkich trudno i praktycznie nierozpuszczalnych soli – siarczanów(VI).
11 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie osadu jodku ołowiu(II). Wymień niezbędny sprzęt
i odczynniki. Narysuj schemat, zapisz obserwacje i wnioski z równaniami: jonowym pełnym i jonowym skróconym.
Nie zapomnij również o formie cząsteczkowej.
12 Uczniowie podczas zajęć dodatkowych omyłkowo zmieszali ze sobą niewielkie ilości dwóch soli: chlorku sodu
i węglanu magnezu. Nauczyciel wyjaśnił im, że taka mieszanina nie reaguje ze sobą (nawet po dodaniu wody).
Poprosił o znalezienie metody rozdzielenia składników takiej mieszaniny. Podpowiedział, że warto dodać do nich
wody oraz sprawdzić rozpuszczalność składników w odpowiedniej tablicy. Uczniowie zastosowali się do polecenia
nauczyciela. Korzystając z tej wiedzy, wykonaj w zeszycie następujące polecenia:
a) podaj rodzaj mieszaniny powstałej po dodaniu wody do chlorku sodu i węglanu magnezu,
b) zaproponuj metodę rozdzielania układu powstałego po dodaniu wody do dwóch soli, podaj nazwę tej metody,
c) narysuj schemat doświadczenia prezentującego rozdzielanie mieszaniny opisanej w podpunkcie a),
d) powiedz, czy skorzystanie z tablicy rozpuszczalności pomogło uczniom w dokonaniu wyboru metody rozdziału;
wyjaśnij − dlaczego.
13 Odnieś się do tablicy rozpuszczalności i podaj nazwy systematyczne oraz wzory sumaryczne trzech soli, które po
zmieszaniu z wodą będą stanowiły osady o barwie:
a) niebieskiej, b) białej, c) czarnej, d) żółtej.
82
10.06.2021 11:48:52
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 82
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 82 10.06.2021 11:48:52