Page 20 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 20
1.4 Planujemy pomiary i doświadczenia
Podejmij temat z Jak bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia?
z Jeśli długość tej samej sali zmierzą dwie osoby, to czy mogą otrzymać
różne wyniki?
z Czy możemy powiedzieć, że pomiar jest idealnie dokładny?
Zasady obowiązujące w pracowni fizycznej
Ucząc się fizyki, będziecie planować i wykonywać obserwacje, pomiary i do-
świadczenia w szkolnej pracowni fizycznej. Należy przy tym przestrzegać
określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Zasady te najczę-
ściej zawarte są w Regulaminie BHP obowiązującym w pracowni fizycznej.
Siedem zasad, czyli – jak się zachowywać podczas lekcji
w pracowni fizycznej
1. Wszystkie doświadczenia możesz wykonywać tylko za zgodą
nauczyciela.
2. W czasie wykonywania doświadczeń przestrzegaj instrukcji oraz stosuj
się do uwag i wskazówek nauczyciela.
3. Dbaj o bezpieczeństwo – swoje i osób, z którymi przebywasz
w pracowni.
4. Doświadczenia przeprowadzaj w skupieniu, z zachowaniem wszelkich
środków ostrożności.
5. Zachowaj szczególną ostrożność podczas pracy z ciężkimi, szklanymi,
ostrymi, gorącymi przedmiotami lub urządzeniami elektrycznymi.
6. Wszelkie braki i uszkodzenia sprzętu zgłaszaj nauczycielowi.
7. Po zakończeniu doświadczenia sprawdź stan przyrządów i umieść je
w wyznaczonym do tego miejscu.
Pomiar i jego dokładność
Zapewne każdy z was używał już przyrządów pomiarowych. Na lekcjach
matematyki mierzyliście długości odcinków, a w domu – długości różnych
przedmiotów.
Czy zauważyliście, że różne przyrządy pozwalają mierzyć długość z różną
Zakres przyrządu pomiarowego dokładnością i w różnym zakresie?
to zakres wartości wielkości mierzonej,
dla których narzędzie pomiarowe
może być stosowane. Wyróżnia się Najmniejsza działka przyrządu pomiarowego,
dwie granice zakresu pomiarowego – czyli różnica pomiędzy dwiema najbliższymi wartościami skali pomiarowej,
dolną i górną. określa dokładność, z jaką możemy dokonać pomiaru.
18