Page 20 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 20

1.4      Planujemy pomiary i doświadczenia





        Podejmij temat                          z  Jak bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia?
                                                z  Jeśli długość tej samej sali zmierzą dwie osoby, to czy mogą otrzymać
                                                 różne wyniki?
                                                z  Czy możemy powiedzieć, że pomiar jest idealnie dokładny?






                                            Zasady obowiązujące w pracowni fizycznej
                                            Ucząc się fizyki, będziecie planować i wykonywać obserwacje, pomiary i do-
                                            świadczenia  w  szkolnej  pracowni  fizycznej.  Należy  przy  tym  przestrzegać
                                            określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Zasady te najczę-
                                            ściej zawarte są w Regulaminie BHP obowiązującym w pracowni fizycznej.


                                              Siedem zasad, czyli – jak się zachowywać podczas lekcji
                                              w pracowni fizycznej

                                              1.   Wszystkie doświadczenia możesz wykonywać tylko za zgodą
                                                   nauczyciela.
                                              2.   W czasie wykonywania doświadczeń przestrzegaj instrukcji oraz stosuj
                                                   się do uwag i wskazówek nauczyciela.
                                              3.   Dbaj o bezpieczeństwo – swoje i osób, z którymi przebywasz
                                                   w pracowni.
                                              4.   Doświadczenia przeprowadzaj w skupieniu, z zachowaniem wszelkich
                                                   środków ostrożności.
                                              5.   Zachowaj szczególną ostrożność podczas pracy z ciężkimi, szklanymi,
                                                   ostrymi, gorącymi przedmiotami lub urządzeniami elektrycznymi.
                                              6.   Wszelkie braki i uszkodzenia sprzętu zgłaszaj nauczycielowi.
                                              7.   Po zakończeniu doświadczenia sprawdź stan przyrządów i umieść je
                                                   w wyznaczonym do tego miejscu.



                                            Pomiar i jego dokładność
                                            Zapewne  każdy  z  was  używał  już  przyrządów  pomiarowych.  Na  lekcjach
                                            matematyki mierzyliście długości odcinków, a w domu – długości różnych
                                            przedmiotów.
                                               Czy zauważyliście, że różne przyrządy pozwalają mierzyć długość z różną
        Zakres przyrządu pomiarowego        dokładnością i w różnym zakresie?
        to zakres wartości wielkości mierzonej,
        dla których narzędzie pomiarowe
        może być stosowane. Wyróżnia się                    Najmniejsza działka przyrządu pomiarowego,
        dwie granice zakresu pomiarowego –     czyli różnica pomiędzy dwiema najbliższymi wartościami skali pomiarowej,
        dolną i górną.                                  określa dokładność, z jaką możemy dokonać pomiaru.


                                       18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25