Page 86 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 86

Czy już umiesz? Sprawdź się!


         1   Które substancje nie mają określonego kształtu?   7   Wyraz hydrofobowość pochodzi od greckiego słowa
                                                                   hydrophobía, a dokładnie hydro – ‘woda’ oraz phobos –
            A.  tylko ciecze                                       ‘strach’. Termin hydrofobowość można w uproszczeniu
            B.  tylko gazy                                         wyjaśnić jako skłonność cząsteczek do odpychania
            C.  ciecze                                             od siebie cząsteczek wody i jako cechę powierzchni
            D.  ciecze i gazy
                                                                   polegającą na jej niezwilżalności przez wodę. Która
         2   Oceń prawdziwość podanych zdań.                       z powierzchni widocznych na zdjęciach ręcznika
                                                                   papierowego jest hydrofobowa?
            A.  Podczas zmiany stanu skupienia masa ciała
                nie zmienia się.
            B.  Podczas zmiany stanu skupienia objętość ciała       A.                       B.
                nie zmienia się.
            C.  Podczas zmiany stanu skupienia temperatura
                nie zmienia się.
            D.  Podczas zmiany stanu skupienia gęstość ciała nie
                zmienia się.

         3   Zjawisko zmniejszania się objętości dwóch cieczy
            po ich zmieszaniu można wyjaśnić dzięki
            A.  dyfuzji.
            B.  rozszerzalności temperaturowej.                    Oceń prawdziwość podanych zdań.
            C.  anomalnej rozszerzalności temperaturowej.          A.  Na części A ręcznika siły spójności wody są
            D.  cząsteczkowej budowie materii.                        mniejsze od sił przylegania.
                                                                   B.  Na części B ręcznika siły spójności wody są
         4    Oceń prawdziwość podanych zdań.                         mniejsze od sił przylegania.
                                                                   C.  Siły spójności i siły przylegania są takie same na
            A.  Wieża Eiffla w lecie ma większą wysokość niż          obu częściach ręcznika.
                w zimie.
            B.  Rury ciepłownicze mają specjalne wygięcia,     8   W którym z wymienionych niżej przykładów nie
                żeby mogły się swobodnie rozszerzać i kurczyć.     występuje zjawisko napięcia powierzchniowego?
            C.  Rozwieszone między słupami przewody elektryczne
                są długie, żeby po zerwaniu można je było związać.   A.  Puszczanie baniek mydlanych.
            D.  Odstępy przy łączeniu szyn kolejowych zostawia     B.  Wycieranie mokrego ciała ręcznikiem.
                się po to, żeby woda mogła swobodnie odpływać      C.  Tworzenie się swobodnej kropli cieczy.
                z torowiska.                                       D.  Bieganie owadów po powierzchni wody.
         5   Wybierz zdanie prawdziwe.                         9   Zadanie doświadczalne.

            A.  Wszystkie cząsteczki są tej samej wielkości.       W dnie plastikowej butelki po wodzie mineralnej
            B.  Cząsteczki składają się z atomów.                  wykonaj kilka otworów (co najmniej cztery)
            C.  Cząsteczka nie może być zbudowana z takich         w odległości około 5 mm od siebie. Umieść butelkę
                samych atomów.                                     nad zlewem i nalej do niej wody. Gdy woda zacznie
            D.  Cząsteczki w ciele stałym są nieruchome.           wyciekać strużkami, spróbuj ściskać je palcami,
                                                                   a następnie je „rozczesać”, przeciągając palcami od
         6    Przykładem substancji o budowie krystalicznej jest   góry w dół. Zapisz obserwacje i je wyjaśnij.

            A.  szkło.                                         10   Odszukaj w internecie przepis na hodowlę kryształów,
            B.  węgiel.                                            np. soli. Wykonaj doświadczenie i udokumentuj je –
            C.  plastelina.                                        sporządź opis ze zdjęciami. Możesz przynieść swoją
            D.  masło.                                             hodowlę kryształów do szkoły. Powodzenia!







                                       84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91