Page 83 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 83

Czy już umiesz? Sprawdź się!


           1  Wykonaj przynajmniej po jednym doświadczeniu z części I i II. Zapisz w zeszycie obserwacje i wnioski. Jeśli masz
              problem, wykorzystaj pytania pomocnicze.
              Część I                                               Część II

              Niezbędne przedmioty:                                 Niezbędne przedmioty:

              szklanka, woda, strzykawka lub kroplomierz, nieduża   duży płaski talerz, zmielony majeranek lub pieprz,
              taca lub płaski talerz, drobne przedmioty (szpilki    strzykawka lub kroplomierz, nieduża miska, kartka
              lub gwoździe, spinacze, małe monety), moneta          papieru, detergent (np. szampon, płyn do mycia
              jednogroszowa lub dwugroszowa                         naczyń, mydło w płynie), woda

              Wykonanie:                                            Wykonanie:

              Doświadczenie I A                                     Doświadczenie II A
                 z  Szklankę postaw na tacy.                            z  Nalej wody na talerz.
                 z  Napełnij szklankę wodą aż do jej górnej krawędzi.    z  Powierzchnię wody posyp zmielonym
                 z  Weź inne naczynie z wodą i, obserwując              majerankiem lub pieprzem i spróbuj przesunąć po
                 powierzchnię wody w szklance, strzykawką               niej palcem drobinki ziół.
                 lub kroplomierzem wlewaj powoli ciecz tak,             z  Wlej kroplę detergentu na środek talerza
                 aby się z niej nie wylała.                             z majerankiem.
                 z  Przyjrzyj się powierzchni wody. Czy woda            z  Opisz obserwacje i wyjaśnij zachowanie
                 wystaje ponad krawędź szklanki? Jaki kształt           majeranku. Czy łatwo było przesunąć majeranek
                 ma woda przy krawędzi szklanki? Jakie siły             po powierzchni wody? Czy detergent ma wpływ
                 działają na cząsteczki wody na jej powierzchni?        na oddziaływania międzycząsteczkowe?
                 Co utrzymuje wodę w szklance?                      Doświadczenie II B
              Doświadczenie I B
                                                                        z  Nalej wody do miski.
                 z  Weź drobne przedmioty do ręki i, po jednym,         z  Wykonaj z papieru łódeczkę i połóż ją delikatnie
                 powoli, delikatnie wrzucaj je do szklanki              na wodzie.
                 wypełnionej całkowicie wodą. Obserwuj                  z  Upuść kroplę  detergentu tuż przy krawędzi jej
                 równocześnie powierzchnię błonki, żeby woda            rufy.
                 nie wylała się ze szklanki.                            z  Opisz wynik i wyjaśnij zachowanie łódeczki.
                 z  Przyjrzyj się powierzchni wody. Dlaczego udało   Doświadczenie II C (można wykonać w grupach)
                 się wrzucić przedmioty do wody? Czy woda
                 wystaje ponad krawędź szklanki? Jaki kształt ma        z  Wyszukaj w internecie przepis na wykonanie
                 powierzchnia błonki? Narysuj jej kształt i opisz       dużych baniek mydlanych.
                 obserwowane zjawisko.                                  z  Zrób przyrząd i wykonaj płyn do puszczania
                                                                        baniek.
              Doświadczenie I C
                                                                        z  Wykonaj dokumentację – opis doświadczenia,
                 z  Przygotuj naczynie z wodą, kroplomierz (może być    zdjęcie lub film nakręcony telefonem
                 strzykawka) i małą monetę.                             komórkowym.
                 z  Za pomocą kroplomierza umieszczaj na monecie        z  Wyjaśnij, dlaczego udało ci się zrobić duże bańki
                 i licz krople wody do momentu, w którym woda           mydlane.
                 utrzyma się na monecie.
                 z  Ile kropli umieściłeś na monecie? Jaki kształt
                 ma powierzchnia wody? Co utrzymuje wodę
                 na monecie?
           2  Przeczytaj uważnie swoje obserwacje i wnioski. Napisz, co badałeś w doświadczeniach w części I i części II – sformułuj
              problem badawczy.

                                                                                   81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88