Page 174 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 174

5.1     Właściwości magnetyczne ciał





        Podejmij temat                      O O  Co należy zrobić, aby z kawałka pręta żelaznego otrzymać magnes?




                                            Właściwości magnesów trwałych
                                            Z oddziaływaniami magnetycznymi spotykasz się na co dzień. Wspominali-
                                            śmy o nich również w klasie siódmej, klasyfikując oddziaływania ciał. Stwier-
                                            dziliśmy wtedy, że magnesy mogą się wzajemnie przyciągać lub wzajemnie
                                            odpychać. Poinformowaliśmy również, że oddziaływania magnetyczne to od-
                                            działywania na odległość. Z właściwości magnesów korzystasz, np. przycze-
                                            piając karteczkę z ważną informacją na lodówce, używając kompasu w mar-
                                            szach na orientację czy określając strony świata na lekcji geografii (il. 5.1).
                                            Obecnie zajmiemy się wyjaśnieniem tych zjawisk.
















                                            5.1  Zastosowanie magnesów

                                               Magnes  to  najczęściej  kawałek  żelaza  mający  właściwość  przyciągania
                                            lub odpychania innych magnesów oraz przyciągania ciał wykonanych z żelaza.
                                            Taki magnes nazywa się trwałym. Są też magnesy naturalne. Najbardziej
                                                                                                                 ).
                                            znanym magnesem naturalnym jest ruda żelaza zwana magnetytem (Fe 3 O 4
                                            W naszych doświadczeniach używać będziemy najczęściej magnesów trwałych
                                            w kształcie sztabki (magnes sztabkowy) i podkowy (magnes podkowia-
                                            sty). W praktyce korzysta się z magnesów o różnych kształtach (pierścienie, pół-
                                            pierścienie itp.; il. 5.2). Najczęściej magnesy używane w szkolnych pracowniach
                                            są oznaczone kolorami: część magnesu, na której znajduje się biegun północ-
                                            ny, pomalowana jest na niebiesko, czarno lub biało; część magnesu z biegu-
                                            nem południowym – na czerwono. Pamiętaj jednak, że to tylko symboliczne
                                            oznaczenie  biegunów  magnetycznych,  ułatwiające  obserwacje  oddziaływań
                                            magnetycznych, i kolor nie ma tu znaczenia. Spotkasz również w pracowniach
                                            magnesy pomalowane na szaro, oznaczone za pomocą liter.



                                                    Każdy magnes ma dwa bieguny: północny – oznaczony literą N,
        5.2  Magnesy trwałe o różnych                          i południowy, który oznaczamy literą S.
        kształtach

                                      172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179