Page 175 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 175
Doświadczenie 39.
Badamy właściwości magnesów trwałych
Niezbędne przedmioty: dwa magnesy sztabkowe, statyw, tekturowe (papierowe) strzemiączko z nitką
Wykonanie:
A.
• Włóż magnes do tekturowego lub papierowego strzemiączka zawieszonego na nitce na statywie.
• Poczekaj chwilę, aż położenie magnesu się ustali, a następnie lekko odchyl go z położenia równowagi. Obserwuj jego
zachowanie.
B.
• Do północnego bieguna magnesu zawieszonego na statywie zbliż drugi magnes, też północnym biegunem. Obserwuj,
co się dzieje.
• Następnie do bieguna południowego magnesu zawieszonego na statywie zbliż biegun północny drugiego magnesu.
Obserwuj, co się dzieje.
A. b.
Obserwacje:
A.
• Zawieszony na nitce magnes sztabkowy zawsze tym samym końcem ustawi się na północ, a drugim końcem – na
południe.
B.
• Dwa takie same bieguny magnesów odpychały się wzajemnie.
• Dwa różne bieguny magnesów przyciągały się wzajemnie.
Wnioski:
• Jeśli w najbliższym otoczeniu nie ma innych magnesów, zawieszony na nitce magnes sztabkowy zawsze tym samym
końcem ustawi się na północ, a drugim końcem – na południe.
• Takie same bieguny magnesów nazywamy jednoimiennymi, a różne bieguny – różnoimiennymi. Bieguny jednoimienne
wzajemnie się odpychają (dwa bieguny N lub dwa bieguny S), a różnoimienne wzajemnie się przyciągają (biegun N
i biegun S).
173