Page 175 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
        P. 175
     Doświadczenie 39.
          Badamy właściwości magnesów trwałych
          Niezbędne przedmioty:   dwa magnesy sztabkowe, statyw, tekturowe (papierowe) strzemiączko z nitką
          Wykonanie:
          A.
          •  Włóż magnes do tekturowego lub papierowego strzemiączka zawieszonego na nitce na statywie.
          •  Poczekaj chwilę, aż położenie magnesu się ustali, a następnie lekko odchyl go z położenia równowagi. Obserwuj jego
             zachowanie.
          B.
          •  Do północnego bieguna magnesu zawieszonego na statywie zbliż drugi magnes, też północnym biegunem. Obserwuj,
             co się dzieje.
          •  Następnie do bieguna południowego magnesu zawieszonego na statywie zbliż biegun północny drugiego magnesu.
             Obserwuj, co się dzieje.
          A.                           b.
          Obserwacje:
          A.
          •  Zawieszony na nitce magnes sztabkowy zawsze tym samym końcem ustawi się na północ, a drugim końcem – na
             południe.
          B.
          •  Dwa takie same bieguny magnesów odpychały się wzajemnie.
          •  Dwa różne bieguny magnesów przyciągały się wzajemnie.
          Wnioski:
          •  Jeśli w najbliższym otoczeniu nie ma innych magnesów, zawieszony na nitce magnes sztabkowy zawsze tym samym
             końcem ustawi się na północ, a drugim końcem – na południe.
          •  Takie same bieguny magnesów nazywamy jednoimiennymi, a różne bieguny – różnoimiennymi. Bieguny jednoimienne
             wzajemnie się odpychają (dwa bieguny N lub dwa bieguny S), a różnoimienne wzajemnie się przyciągają (biegun N
             i biegun S).
                                                                                   173
     	
