Page 95 - geografia 8
P. 95

Turystyka, mimo że oparta na tych samych walorach (porównaj relacje na
          poprzedniej stronie), może przyjmować bardzo różne oblicza i mieć odmien-
          ny wpływ na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę – zarówno pozytywny,
          jak i negatywny. W poniższej tabeli zebrano przykłady zagrożeń i szans zwią-
          zanych z rozwojem różnych form turystyki.


          Tab. 2.3    Przykłady zagrożeń i szans związanych z rozwojem turystyki


                      Zagrożenia                           Szanse
           •  tworzenie słabo opłacanych miejsc   •  tworzenie nowych miejsc pracy
             pracy bez dużych wymagań wobec     (np. w hotelarstwie, gastronomii,
             pracowników, w dodatku jedynie na   rzemiośle)
             obszarach atrakcyjnych turystycznie
             i w okresie sezonu turystycznego
           •  zaniedbywanie inwestycji w inne   •  poprawa wizerunku i pozyskanie
             dziedziny gospodarki niż turystyka;   inwestorów (np. podejmowanie
             wzrost cen usług gastronomicznych   działań promujących kenijską turystykę
             i wynajmu nieruchomości, zwłaszcza   w Chinach – w celu przyciągnięcia
             dla mieszkańców                    potencjalnych turystów i inwestorów)

           •  nierównomierny rozwój infrastruktury   •  budowa infrastruktury (dróg,
             – intensywny rozwój jedynie na     oczyszczalni ścieków, sieci internetowej)
             obszarach turystycznych

           •  dostosowywanie walorów kulturowych   •  dostrzeganie i traktowanie naturalnych
             do potrzeb turystów (np. zmiana    i kulturowych walorów jako dobra
             składników tradycyjnych lokalnych   (tworzenie obszarów chronionych
             potraw)                            lub mechanizmów minimalizowania
           •  wysoki koszt środowiskowy związany   wpływu turystyki na środowisko)
             z obsługą turystów (transport lotniczy,   •  pozyskiwanie zewnętrznych źródeł
             nadmierne zużycie wody, niszczenie   finansowania działań ochronnych
             krajobrazu)                        (np. od darczyńców z bogatych krajów,
                                                osób prywatnych i instytucji)        Ciekawe!
                                              •  podtrzymywanie istniejących lub
                                                powracanie do zapomnianych
                                                lokalnych tradycji
                                              •  wprowadzanie norm dotyczących
                                                ochrony środowiska
           •  uciążliwość turystów – tłok, hałas,   •  możliwość wymiany opinii i myśli,
             zachowania niekulturalne, niezgodne   przełamywanie stereotypów zarówno
             z lokalnymi zwyczajami             wśród przyjezdnych, jak i przyjmujących
           •  podtrzymywanie stereotypów na temat
             odwiedzanego kraju
                                                                                     Budowa linii kolejowej z Nairobi do
           •  wzrost przestępczości           •  stabilizacja polityczna i gospodarcza   Mombasy to projekt o wartości 3,6 mld
                                                kraju                                dolarów. Jego głównym inwestorem są
                                                                                     Chiny. Do 2019 r. oddano prawie 600 km
             Wymienione zagrożenia szczególnie często dotykają regionów, w których   linii kolejowych. Docelowo ma ona stać
          rozwija się turystyka masowa. Największą wartością jest w niej liczba przy-  się  elementem  sieci  połączeń między
                                                                                     państwami Afryki Wschodniej i ożywić
          bywających turystów, którzy przeważnie oddają się biernemu wypoczynkowi    gospodarczo ten region. Dla Chin jest
          i bardzo pobieżnie poznają odwiedzane miejsca. Większość zysków przypada   to kolejna inwestycja zacieśniająca po-
          najczęściej wielkim międzynarodowym przedsiębiorstwom (biurom podróży      wiązania gospodarcze z krajami Afryki.

                                                                                   93



                                                                                                              02.07.2021   14:50:24
   0702_881426 _geografia_kl8_DRUK.indd   93                                                                  02.07.2021   14:50:24
   0702_881426 _geografia_kl8_DRUK.indd   93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100