Page 53 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 53

99. Możliwości mózgu





                — Ale z matematyki dostałem! — zdenerwował się Kuba.
                — Coś za coś! — krzyczała Buba. — Ja dostałam przez ciebie pałę z polskiego!

                — Ale z matematyki nie dostałaś! — irytował się Kuba.
                Niewiele brakowało, a ich kłótnia przerodziłaby się w bitwę. Na szczęście Buba
            przypomniała sobie o pewnym odkryciu.
                — A wiesz, co znalazłam w książce o Chinach?

                — Nie obchodzą mnie twoje książki! — burknął Kuba.
                — Ale to jest związane z matematyką — przekonywała go Buba.

                Kuba zastrzygł uszami.
                — Zobacz… — Buba otworzyła kolorowy album. — To jest tangram, chińska
            łamigłówka! Widzisz? Składa się z samych figur geometrycznych. Zrobimy taką?
            To proste…

                „No proszę…” — pomyślał udobruchany Kuba. — „Nawet nielubiąca
            matematyki siostra może się czasami na coś przydać!”

                      Grzegorz Kasdepke, „Kuba i Buba czyli awantura do kwadratu”, Wydawnictwo Literatura
























            1.  Kto z dwójki rodzeństwa lubił matematykę, a kto — język polski?

            2.  Jakie treści nauczania w szkole opanowujesz najłatwiej
                i o jakich zdolnościach może to świadczyć?
               !         Zdanie, w którym chcemy wyrazić emocje (wypowiadamy je



                             podniesionym głosem), to zdanie wykrzyknikowe, np.:

                                      A właśnie, że matematyka jest fajniejsza!



            3.  Znajdź w tekście opowiadania zdania zakończone wykrzyknikiem.
                Czy są to zdania rozkazujące, czy — wykrzyknikowe? Ułóż po trzy
                przykłady zdań rozkazujących i wykrzyknikowych.

                                                                                                          51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58