Page 53 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 53
99. Możliwości mózgu
— Ale z matematyki dostałem! — zdenerwował się Kuba.
— Coś za coś! — krzyczała Buba. — Ja dostałam przez ciebie pałę z polskiego!
— Ale z matematyki nie dostałaś! — irytował się Kuba.
Niewiele brakowało, a ich kłótnia przerodziłaby się w bitwę. Na szczęście Buba
przypomniała sobie o pewnym odkryciu.
— A wiesz, co znalazłam w książce o Chinach?
— Nie obchodzą mnie twoje książki! — burknął Kuba.
— Ale to jest związane z matematyką — przekonywała go Buba.
Kuba zastrzygł uszami.
— Zobacz… — Buba otworzyła kolorowy album. — To jest tangram, chińska
łamigłówka! Widzisz? Składa się z samych figur geometrycznych. Zrobimy taką?
To proste…
„No proszę…” — pomyślał udobruchany Kuba. — „Nawet nielubiąca
matematyki siostra może się czasami na coś przydać!”
Grzegorz Kasdepke, „Kuba i Buba czyli awantura do kwadratu”, Wydawnictwo Literatura
1. Kto z dwójki rodzeństwa lubił matematykę, a kto — język polski?
2. Jakie treści nauczania w szkole opanowujesz najłatwiej
i o jakich zdolnościach może to świadczyć?
! Zdanie, w którym chcemy wyrazić emocje (wypowiadamy je
podniesionym głosem), to zdanie wykrzyknikowe, np.:
A właśnie, że matematyka jest fajniejsza!
3. Znajdź w tekście opowiadania zdania zakończone wykrzyknikiem.
Czy są to zdania rozkazujące, czy — wykrzyknikowe? Ułóż po trzy
przykłady zdań rozkazujących i wykrzyknikowych.
51