Page 19 - historia 7
P. 19

Maszyna  parowa  zrewolucjonizowała  produkcję.  Jeden  silnik  parowy
          wprowadzał w ruch kilkadziesiąt urządzeń w fabryce. Pozwalało to wytwa-
          rzać towary na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki zastosowaniu takiego silnika
          można było budować fabryki w bardziej dogodnych lokalizacjach, np. w są-
          siedztwie miast, czyli dużych rynków zbytu, czy w miejscach występowania
          surowców kopalnych (węgla, rud metali itd.). Pod tym względem silnik paro-
          wy był znacznie bardziej użyteczny niż stosowane dotychczas koło wodne,
          które wymuszało budowę fabryk w pobliżu rzek dostarczających energii.      W pierwszej połowie XIX w.
             Wynalezienie  napędu  parowego  oraz  wprowadzenie  maszyn  do  pro-     szybciej niż kiedykolwiek rozwijał
          dukcji sprawiło, że Wielka Brytania – jako pierwszy kraj na świecie – wkro-  się przemysł ciężki: hutnictwo,
          czyła na drogę industrializacji (uprzemysłowienia). Proces ten polegał     górnictwo i przemysł maszynowy.
                                                                                      Powyżej: brytyjska huta z przełomu
          na przejściu od etapu produkcji ręcznej w manufakturach do produkcji zme-   wieków XIX i XX.
          chanizowanej w fabrykach. Industrializacja z czasem objęła inne kraje Euro-
          py i świata. Całkowicie zmieniła oblicze światowej gospodarki. Spowodowała
          też zmiany w wielu dziedzinach życia. Dlatego niektórzy historycy, aby pod-
          kreślić jej znaczenie, używają terminu rewolucja przemysłowa.
             Najważniejszym surowcem w czasie rewolucji przemysłowej stał się węgiel
          – wykorzystywany jako paliwo do napędu maszyn parowych oraz do produkcji
          żelaza. Do wytopu tego metalu zaczęto używać pieców hutniczych opalanych
          koksem,  czyli  węglem  kamiennym  o  podwyższonej  temperaturze  spalania
          (zastąpił on węgiel drzewny). Dzięki temu na skalę przemysłową uzyskiwano
          metal wysokiej jakości. Z kolei w fabrykach odlewano i wyciskano na prasach
          gotowe elementy żelazne, np. przęsła mostów, tory, części do maszyn. Żelazo
          coraz częściej wypierało drewno, ponieważ było wytrzymalsze i dawało więcej
          możliwości konstrukcyjnych.                                                 Lokomotywa Stephensona
                                                                                     osiągała maksymalną prędkość
          Rozwój transportu                                                          46 km na godzinę. Jednak średnia
                                                                                     prędkość pierwszych pociągów
          Surowce do fabryk i gotowe produkty do miast trzeba było przewozić możliwie   nie była imponująca. Wynosiła
          tanio i szybko. Świat stanął przed potrzebą pilnego usprawnienia transportu,   zaledwie 15 km na godzinę. Mniej
          tak by w krótkim czasie dostarczać towary nawet do bardzo odległych miejsc.   więcej z taką prędkością poruszał
                                                                                     się ówczesny dyliżans. Obecnie
             W transporcie, podobnie jak w przemyśle, znaleziono zastosowanie dla ma-  może się ona wydawać bardzo
          szyny parowej Watta. W 1814 r. angielski konstruktor George Stephenson     mała, ale znaczenie lokomotywy
          [czyt. dżordż stiwnson] zbudował lokomotywę parową. Jedenaście lat póź-    parowej było przełomowe.
          niej jego pojazd zaczął kursować pierwszą na świecie linią kolejową. Po wyna-  Wyposażone w mechaniczny
                                                                                     napęd parowozy pod wieloma
          lezieniu lokomotywy nastąpił szybki rozwój kolei żelaznych. Kolej usprawniła   względami przewyższały konne
          transport, komunikację oraz wywarła olbrzymi wpływ na gospodarkę.          środki transportu.















                                                                                   17



                                                                                                              02.06.2020   10:19:57
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   17                                                                    02.06.2020   10:19:57
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24