Page 24 - historia 7
P. 24
Szacunkowy czas przebycia drogi
Podróże koleją w XIX wieku Noclegi Kraków–Wiedeń (ok. 460 km)
Podróżni nocowali w hotelach. W dalszą w drugiej połowie XIX wieku
Początkowo kolej żelazna budziła w ludziach zarazem ciekawość i niepokój. drogę pociąg ruszał rano, po śniadaniu
Z czasem zaczęto się oswajać z tym wynalazkiem. Dostrzegano też coraz więcej (wagony sypialne upowszechniły się dopiero 8–10 godzin KRAKÓW
korzyści wynikających z podróżowania pociągiem. W XIX w. sieć kolejowa rozwinęła w drugiej połowie XIX w.).
się niemal na całym świecie. Dowiedz się, jak kiedyś wyglądała podróż pociągiem. 4 dni ~460 km
HOTEL WIEDEŃ
KRAKÓW
Na dworcu
Długość kolei żelaznych na świecie (w km)
Dworce były podzielone W poczekalni dworcowej należało zwracać uwagę
na cztery części, czyli tyle na dzwonki. Co one oznaczały?
samo, ile było klas czas kończyć posiłek Rok 1840 1860 1880 1900
w wagonach. Podróżni pora opłacić rachunek w kasie
każdej klasy mieli własne: najwyższy czas opuścić poczekalnię Ogólna
poczekalnię, restaurację uwaga, odjazd pociągu za 15 minut! długość 8845 106 311 357 395 749 793
i bagażownię. Źródło: Wiek XIX w źródłach…
Wagony, przedziały, klasy… Kolej miała wielu przeciwników. Cuda techniki
Kto i dlaczego nie lubił pociągów?
W pierwszej i drugiej klasie pasażerowie mieli Kolej Callao–Lima–
do dyspozycji kanapę w ogrzewanym wagonie. Rzemieślnicy i drobni kupcy – z uwagi na fakt,
Przedziały mieściły do 10 osób. W trzeciej klasie że pociągami dowożono do miast tanie La Oroya w Peru
zamiast kanap były drewniane ławki, a okna produkty fabryczne, konkurencyjne Ta położona najwyżej
często nie miały szyb. W przedziale musiało się dla ich wyrobów. na świecie linia kolejowa
zmieścić nawet 20 osób. W wagonach klasy Księża i konserwatyści – bo uważali kolej (na wysokości
czwartej były tylko miejsca stojące i z reguły za narzędzie szatana zagrażające 4769 m n.p.m.), licząca
nie montowano w nich nawet zadaszenia. porządkowi społecznemu. 220 km, została
I i II KLASA III KLASA Arystokraci – ponieważ nie lubili, wybudowana w latach
gdy konduktor na nich gwizdał. 1872–1876 przez polskiego
Chłopi – gdyż, ich zdaniem, pędzący pociąg inżyniera Ernesta
straszył pasące się krowy tak bardzo, Malinowskiego.
że nie chciały dawać mleka.
Ogrzewanie w pociągach
Źródłem ciepła w wagonach pierwszej i drugiej klasy były pojemniki z nagrzanym piaskiem lub zbiorniki
z gorącą wodą. Podczas podróży pociągi musiały się zatrzymywać na stacjach i uzupełniać gorącą 1. Wypiszcie zalety i wady podróżowania koleją w XIX w.
wodę. Kłopoty z ogrzewaniem stanowiły wielką niedogodność w czasie podróży, ale koleje żelazne 2. Nie chcę żadnych kolei w moim kraju. Nie życzę sobie, aby każdy szewc czy krawiec mógł podróżować
apelowały: Kategorycznie zabrania się rozpalania ognisk w wagonach! tak szybko jak ja – pisał książę Hanoweru Ernest August. Spróbuj przekonać władcę do zmiany zdania.
Wskaż, jakie korzyści mogłaby przynieść jego państwu budowa kolei żelaznych.
3. Dowiedz się więcej o Erneście Malinowskim, jego młodości na Wołyniu, pracy we Francji i dokonaniach.
Jak dziś upamiętnia się tę postać w Ameryce Południowej?
22
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 22 02.06.2020 10:20:10
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 22
02.06.2020 10:20:10