Page 24 - historia 7
P. 24

Szacunkowy czas przebycia drogi
                           Podróże koleją w XIX wieku                                                                                    Noclegi                                                     Kraków–Wiedeń (ok. 460 km)
                                                                                                                                         Podróżni nocowali w hotelach. W dalszą                      w drugiej połowie XIX wieku
                           Początkowo kolej żelazna budziła w ludziach zarazem ciekawość i niepokój.                                     drogę pociąg ruszał rano, po śniadaniu
                           Z czasem zaczęto się oswajać z tym wynalazkiem. Dostrzegano też coraz więcej                                  (wagony sypialne upowszechniły się dopiero                          8–10 godzin              KRAKÓW
                           korzyści wynikających z podróżowania pociągiem. W XIX w. sieć kolejowa rozwinęła                              w drugiej połowie XIX w.).
                           się niemal na całym świecie. Dowiedz się, jak kiedyś wyglądała podróż pociągiem.                                                                                                  4 dni                ~460 km
                                                                                                                                                                         HOTEL                                      WIEDEŃ



                                                                        KRAKÓW










                        Na dworcu
                                                                                                                                                                                Długość kolei żelaznych na świecie (w km)
                        Dworce były podzielone          W poczekalni dworcowej należało zwracać uwagę
                        na cztery części, czyli tyle    na dzwonki. Co one oznaczały?
                        samo, ile było klas                    czas kończyć posiłek                                                                                             Rok      1840      1860     1880       1900
                        w wagonach. Podróżni                   pora opłacić rachunek w kasie
                        każdej klasy mieli własne:             najwyższy czas opuścić poczekalnię                                                                               Ogólna
                        poczekalnię, restaurację               uwaga, odjazd pociągu za 15 minut!                                                                               długość  8845     106 311  357 395    749 793
                        i bagażownię.                                                                                                                                                                    Źródło: Wiek XIX w źródłach…







                                                                  Wagony, przedziały, klasy…                                       Kolej miała wielu przeciwników.                                             Cuda techniki
                                                                                                                                   Kto i dlaczego nie lubił pociągów?
                                                                W pierwszej i drugiej klasie pasażerowie mieli                                                                                                 Kolej Callao–Lima–
                                                                do dyspozycji kanapę w ogrzewanym wagonie.                             Rzemieślnicy i drobni kupcy – z uwagi na fakt,
                                                                Przedziały mieściły do 10 osób. W trzeciej klasie                      że pociągami dowożono do miast tanie                                    La Oroya w Peru
                                                                zamiast kanap były drewniane ławki, a okna                             produkty fabryczne, konkurencyjne                                       Ta położona najwyżej
                                                                często nie miały szyb. W przedziale musiało się                        dla ich wyrobów.                                                        na świecie linia kolejowa
                                                                zmieścić nawet 20 osób. W wagonach klasy                               Księża i konserwatyści – bo uważali kolej                               (na wysokości
                                                                czwartej były tylko miejsca stojące i z reguły                         za narzędzie szatana zagrażające                                        4769 m n.p.m.), licząca
                                                                nie montowano w nich nawet zadaszenia.                                 porządkowi społecznemu.                                                 220 km, została
              I i II KLASA                III  KLASA                                                                                   Arystokraci – ponieważ nie lubili,                                      wybudowana w latach
                                                                                                                                       gdy konduktor na nich gwizdał.                                          1872–1876 przez polskiego
                                                                                                                                       Chłopi – gdyż, ich zdaniem, pędzący pociąg                              inżyniera Ernesta
                                                                                                                                       straszył pasące się krowy tak bardzo,                                   Malinowskiego.
                                                                                                                                       że nie chciały dawać mleka.
                     Ogrzewanie w pociągach

                    Źródłem ciepła w wagonach pierwszej i drugiej klasy były pojemniki z nagrzanym piaskiem lub zbiorniki
                    z gorącą wodą. Podczas podróży pociągi musiały się zatrzymywać na stacjach i uzupełniać gorącą                 1.   Wypiszcie zalety i wady podróżowania koleją w XIX w.
                    wodę. Kłopoty z ogrzewaniem stanowiły wielką niedogodność w czasie podróży, ale koleje żelazne                 2.   Nie chcę żadnych kolei w moim kraju. Nie życzę sobie, aby każdy szewc czy krawiec mógł podróżować
                    apelowały: Kategorycznie zabrania się rozpalania ognisk w wagonach!                                                 tak szybko jak ja – pisał książę Hanoweru Ernest August. Spróbuj przekonać władcę do zmiany zdania.
                                                                                                                                        Wskaż, jakie korzyści mogłaby przynieść jego państwu budowa kolei żelaznych.
                                                                                                                                   3.   Dowiedz się więcej o Erneście Malinowskim, jego młodości na Wołyniu, pracy we Francji i dokonaniach.
                                                                                                                                        Jak dziś upamiętnia się tę postać w Ameryce Południowej?

                                       22



   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   22                                                                    02.06.2020   10:20:10
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   22
                                                                                                              02.06.2020   10:20:10
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29