Page 202 - historia 8
P. 202
Kultura masowa
MUZYKA BUNTU
Poznaj ważne zjawiska kultury masowej w PRL.
W latach 80. XX w. wzrosła popularność muzyki
rockowej. Stała się ona głosem młodego pokolenia
silnie manifestującego swoją niezależność.
BIGBIT W twórczości wiodących zespołów – m.in. Maanamu,
Republiki i Perfectu [czyt. perfektu] – dominował
pesymizm i niepokój, rozczarowanie rzeczywistością
oraz zwątpienie w autorytety.
Na lata 60. XX w. przypadł szczyt Zespół Perfect – przy mikrofonie Grzegorz Markowski,
popularności rock and rolla, na gitarze gra Zbigniew Hołdys. Chcemy bić ZOMO –
dla którego wymyślono polską nazwę – tak młodzież parafrazowała słynny przebój tej grupy
bigbit. Do najpopularniejszych grup Chcemy być sobą z 1981 r.
bigbitowych należały Czerwone Gitary.
Zespół śpiewał o marzeniach,
problemach i potrzebach młodzieży KABARETY
w jej własnym języku.
Czerwone Gitary podczas festiwalu piosenki w Sopocie LITERATURA Lekarstwem na smutną rzeczywistość PRL
był humor. W tym czasie powstały znakomite
w 1968 r. Od lewej: Seweryn Krajewski, Bernard Dornowski
Od występów w bigbitowym i Krzysztof Klenczon. Zespół wylansował wiele przebojów, POPULARNA kabarety, m.in. Elita, Tey [czyt. tej] i Pod Egidą.
zespole Niebiesko-Czarni m.in. Anna Maria i Kwiaty we włosach.
rozpoczął karierę Czesław
Niemen – jedna z największych
osobowości scenicznych Wielu czytelników miała
w historii polskiej muzyki SUBKULTURY łatwiejsza w odbiorze literatura
rozrywkowej. popularna, zwłaszcza lubiany
przez młodzież cykl
MŁODZIEŻOWE o przygodach Pana
Samochodzika autorstwa
TRÓJKA Lata 80. to czas rozwoju subkultur Zbigniewa Nienackiego. Dużym
zainteresowaniem cieszyły się
młodzieżowych. Młodzi, którzy identyfikowali też komiksy Kapitan Żbik
W 1958 r. nadawanie rozpoczął się z punkami [czyt. pankami], całkowicie i Kapitan Kloss.
Program 3 Polskiego Radia. negowali istniejący system społeczny. Głosili
Wizytówką Trójki w latach 80. hasła antypaństwowe i antywojenne. Hipisi,
stała się Lista Przebojów tak jak ich zachodni prekursorzy, cenili miłość Okładka komiksu
Kapitan Kloss
Programu 3, prezentująca i pokój oraz odrzucali konsumpcjonizm
bieżący repertuar rockowy. i rywalizację. Młodzi mieszkańcy ubogich
dzielnic miast – skinheadzi [czyt. skinhedzi] – Legendarni artyści kabaretu Tey – Bohdan Smoleń
Marek Niedźwiecki – twórca opowiadali się za nacjonalizmem, rasizmem (z lewej) i Zenon Laskowik
i wieloletni prowadzący i kultem siły. Kadr z serialu Czterej pancerni i pies. Na zdjęciu
Listy Przebojów Programu 3 odtwórcy głównych ról: Franciszek Pieczka i Janusz
Młodzi punkowcy na Festiwalu Muzyków Gajos (w głębi). Z lewej pies Szarik
Rockowych w Jarocinie w 1986 r. NA MAŁYM
EKRANIE
W latach 60. i 70. telewizja miała szeroki zasięg
i oferowała coraz ciekawsze programy. Dużą
popularnością cieszyły się seriale Czterej pancerni i pies,
Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek czy Janosik.
Spektakle Teatru Telewizji przyciągały widzów łaknących
bardziej ambitnej rozrywki. Natomiast Kabaret Starszych
Panów, stworzony przez Jerzego Wasowskiego
i Jeremiego Przyborę, bawił inteligentnym dowcipem.
200