Page 19 - informatyka 6
P. 19

Roboty są urządzeniami mechanicznymi, które automatycznie wykonują zaprogra-
                             mowane  przez  człowieka  czynności.  Budowania  i  programowania  robotów  każdy
                             może się uczyć już od najmłodszych lat. Robotyka jest nauką przyszłości. Rozwija się
                             w szybkim tempie i zyskuje coraz większą popularność



                                                                  Lego Mindstorms EV3 to klocki konstrukcyjne, z których
                                                                  można składać różne modele robotów. Zestaw zawiera
                                                                  m.in. klocki programowalne, z czujnikami kolorów,
                                                                  dotyku, podczerwieni oraz klocki silniki.
                                                                  Samodzielnie skonstruowanego robota można
                                                                  zaprogramować przy użyciu aplikacji EV3 Programmer.






















                                                                  Roboty Dash i Dot zaopatrzone są w programowalne
                                                                  przyciski i czujniki dźwięku. Wydają dźwięki i świecą.
                                                                  Steruje się nimi za pomocą jednej spośród pięciu aplikacji
                                                                  (Go, Path, Xylo, Wonder lub Blockly).


                                                                  Po zdjęciu z podstawy Dot staje się kulą. Ma czujnik ruchu
                                                                  (żyroskop), dzięki któremu rozpoznaje, że jest podrzucany
                                                                  lub potrząsany.
                                                                  Dasha można zaprogramować tak, aby poruszał się
                                                                  w różnych kierunkach i z różną prędkością, by ruszał głową
                                                                  i za pomocą czujnika  odległości – wykrywał przeszkody.


                             Aplikacje przeznaczone do sterowania robotami Dash i Dot można bezpłatnie zain-
                             stalować na tablecie lub smartfonie. Polecenia dla robotów, podobnie jak w środo-
                             wisku Scratch, znajdują się na bloczkach i są pogrupowane w kategorie, np. ruchu,
                             dźwięku, koloru świateł, animacji, kontroli i zmiennych, które umożliwiają m. in. wpro-
                             wadzenie do programu pętli i określonych warunków.

                                                                                  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24