Page 20 - informatyka 8
P. 20

Opis algorytmu wyszukiwania największego wspólnego dzielnika               Weź pod uwagę
                     dwóch liczb naturalnych (wersja z resztą z dzielenia)               podane pary liczb


          1   Podaj dwie liczby, np. 128, 56.                                                  128, 56
          2   Większą liczbę podziel przez mniejszą liczbę, czyli 128 : 56 = 2, reszty 16.     56, 16

              Weź pod uwagę dzielnik i resztę z dzielenia.
          3                                                                                     16, 8
              Większą liczbę podziel przez mniejszą, czyli 56 : 16 = 3, reszty 8.
              Weź pod uwagę dzielnik i resztę z dzielenia.
         4    Większą liczbę podziel przez mniejszą, czyli 16 : 8 = 2, reszty 0.
              Największym wspólnym dzielnikiem liczb 128 i 56 jest liczba 8.


        4.   Przeanalizuj schemat blokowy algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem.   START
             Na jego podstawie wykonaj schemat wyszukiwania największego dzielni-
             ka dwóch liczb naturalnych w programie JavaBlock. Sprawdź poprawność
             działania algorytmu, wprowadzając po dwie liczby naturalne. Skorzystaj ze   Czytaj a,b
             wskazówek:

                        —   blok przetwarzania (Kod: r=a%b), w którym obliczana jest    b = 0      Tak
                         reszta z dzielenia większej liczby (zmiennej a) przez mniejszą    Nie
                         (zmienną b),
                        —   blok przetwarzania (Kod: a=b), w którym wartość          r ‹— reszta a:b      Pisz a
                         zmiennej a staje się taka sama jak wartość zmiennej b,
                        —   blok przetwarzania (Kod: b=r), w którym zmienna b przybiera   a ‹— b
                         wartość zmiennej r.
                                                                                        b ‹— r           KONIEC





        Krok po kroku


        Aby zaprogramować algorytm
        Euklidesa w wersji z dzieleniem
        w środowisku Scratch:


        O O  w oknie edytora Scratch wpro-
             wadź cztery zmienne a, b, NWD                 1
             (widoczne na scenie)  1   i dzielnik
             (niewidoczną na scenie)  2  ,
                                                             2
        O O  zaprogramuj ustawienia wstęp-
             ne według wzoru  3  ,
                                                                                          3





                                       18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25