Page 23 - informatyka 8
P. 23

Krok po kroku


          Zaprogramuj duszka, aby wyszukać największą liczbę w zbiorze:




                                                                           9


                         1

                           2


                                              8

                                                                       5

                                                            6

                                                               7         4

                         3








          O O  uruchom edytor Scratch (scratch.mit.edu/projects/editor), nadaj skryptowi nazwę Maksimum,
          O O  utwórz zmienną maksimum  1   (widoczną na scenie) i zmienną wybrana liczba  2   (niewidoczną na scenie),
          O O  stwórz listę Zbiór liczb  3   i wyznacz na niej 12 elementów, klikając w znak plus  4  ,

          O O  zaprogramuj losowanie liczby ze wskazanego zakresu liczbowego  5   i dodanie jej do Zbioru liczb  6  ,
          O O  zaprogramuj warunek (jeżeli wybrana liczba jest większa od zmiennej maksimum, to staje się ona zmienną maksimum)  7  ,

          O O  użyj pętli powtarzaj 12 razy losowanie i porównywanie kolejnych liczb  8  , potem sprawdź działanie programu  9  .





                            Opis algorytmu wyszukiwania maksymalnej liczby w zbiorze                   W pamięci
                                 (porównywanie ze sobą kolejnych liczb w zbiorze)

              Przyjmij, że pierwsza liczba (42) w zbiorze jest największa (maksimum), bo inne nie były sprawdzane.
           1                                                                                            MAX = 42
              Zapamiętaj ją.
           2  Drugą liczbę (1) porównaj z zapamiętaną (42). Jest mniejsza, więc jej nie zapamiętuj.     MAX = 42

           3  Trzecią liczbę (61) porównaj z zapamiętaną (42). Jest większa, więc ją zapamiętaj.         MAX = 61
           4  Czwartą liczbę (7) porównaj z zapamiętaną (61). Jest mniejsza, więc jej nie zapamiętuj.    MAX = 61

           5  Podobnie postępuj z kolejnymi liczbami w zbiorze, aż odnajdziesz największą z nich.       MAX = 98


                                                                                   21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28