Page 25 - informatyka 8
P. 25

W językach programowania wielokrotnie powtarzana instrukcja nazywana jest     Ciekawe!
          iteracyjną. W środowisku Scratch tego typu instrukcje programowane są za pomo-
          cą bloczków-pętli:









          Zawartość pętli            Zawartość pętli jest       Zawartość pętli
          jest powtarzana            powtarzana tak długo,      jest powtarzana
          określoną liczbę razy.     aż zostanie spełniony      w nieskończoność.
                                     podany warunek.
                                                                                          Fibonacci znany był jako Leonar-
            Powtarzanie zaprogramowanych czynności w nieskończoność może doprowa-         do Pisano  (z Pizy) lub Leonardo
          dzić do zawieszenia się programu z powodu przepełnienia pamięci. Dlatego należy   Fibonacci, Filius Bonacci (syn Bo-
          pamiętać o wprowadzeniu warunku zakończenia pętli.                              nacciego).

          3.   Pracując w parach, skopiujcie program wyświetla-
               nia ciągu liczb Fibonacciego, aby wprowadzić w nim
               zmiany. Ograniczcie długość listy do 100 za pomocą
               pętli Powtarzaj aż… Zaprogramujcie duszka, aby wy-
               świetlił wskazaną liczbę Fibonacciego. Następnie
               użyjcie pętli Powtarzaj 10 razy, aby program wyświetlił
               w ten sam sposób 10 liczb. Wykorzystajcie m.in. poda-
               ne bloczki.









          W skrócie                                             Czy już umiesz?


               Podczas rozwiązywania problemów należy            1    Zaprogramuj skrypt w środowisku Scratch, w którym
               postępować zgodnie z kolejnymi etapami: nazwanie       zastosujesz instrukcje iteracyjne, czyli bloczki-pętle.
               problemu, planowanie, wykonanie, testowanie,
               działanie, rozwiązanie problemu lub wprowadzenie   2   Wyszukaj w środowisku Scratch ciekawy program
               niezbędnych poprawek.                                  z użyciem listy. Przeanalizuj go i wprowadź zmiany
                                                                      według własnego pomysłu (zremiksuj).
               Zmienne przechowują w pamięci różnego rodzaju
               dane.                                             3    W środowisku Scratch zaprojektuj na scenie księżyc
                                                                      na granatowym tle. W skrypcie użyj takiej pętli, aby
               Listy, tablice przechowują zestawy danych tego         po kliknięciu lewym przyciskiem myszy w wybranym
               samego typu.                                           miejscu sceny pojawiały się gwiazdki. Nazwij
                                                                      program Niebo nocą.
               Kolejne liczby ciągu Fibonacciego powstają przez
               sumowanie dwóch wcześniejszych liczb ciągu.       4    Znajdź w Wikipedii zadania podane przez
                                                                      Fibonacciego. Wybierz jedno z nich i spróbuj je
                                                                      rozwiązać.



                                                                                   23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30