Page 25 - informatyka 8
P. 25
W językach programowania wielokrotnie powtarzana instrukcja nazywana jest Ciekawe!
iteracyjną. W środowisku Scratch tego typu instrukcje programowane są za pomo-
cą bloczków-pętli:
Zawartość pętli Zawartość pętli jest Zawartość pętli
jest powtarzana powtarzana tak długo, jest powtarzana
określoną liczbę razy. aż zostanie spełniony w nieskończoność.
podany warunek.
Fibonacci znany był jako Leonar-
Powtarzanie zaprogramowanych czynności w nieskończoność może doprowa- do Pisano (z Pizy) lub Leonardo
dzić do zawieszenia się programu z powodu przepełnienia pamięci. Dlatego należy Fibonacci, Filius Bonacci (syn Bo-
pamiętać o wprowadzeniu warunku zakończenia pętli. nacciego).
3. Pracując w parach, skopiujcie program wyświetla-
nia ciągu liczb Fibonacciego, aby wprowadzić w nim
zmiany. Ograniczcie długość listy do 100 za pomocą
pętli Powtarzaj aż… Zaprogramujcie duszka, aby wy-
świetlił wskazaną liczbę Fibonacciego. Następnie
użyjcie pętli Powtarzaj 10 razy, aby program wyświetlił
w ten sam sposób 10 liczb. Wykorzystajcie m.in. poda-
ne bloczki.
W skrócie Czy już umiesz?
Podczas rozwiązywania problemów należy 1 Zaprogramuj skrypt w środowisku Scratch, w którym
postępować zgodnie z kolejnymi etapami: nazwanie zastosujesz instrukcje iteracyjne, czyli bloczki-pętle.
problemu, planowanie, wykonanie, testowanie,
działanie, rozwiązanie problemu lub wprowadzenie 2 Wyszukaj w środowisku Scratch ciekawy program
niezbędnych poprawek. z użyciem listy. Przeanalizuj go i wprowadź zmiany
według własnego pomysłu (zremiksuj).
Zmienne przechowują w pamięci różnego rodzaju
dane. 3 W środowisku Scratch zaprojektuj na scenie księżyc
na granatowym tle. W skrypcie użyj takiej pętli, aby
Listy, tablice przechowują zestawy danych tego po kliknięciu lewym przyciskiem myszy w wybranym
samego typu. miejscu sceny pojawiały się gwiazdki. Nazwij
program Niebo nocą.
Kolejne liczby ciągu Fibonacciego powstają przez
sumowanie dwóch wcześniejszych liczb ciągu. 4 Znajdź w Wikipedii zadania podane przez
Fibonacciego. Wybierz jedno z nich i spróbuj je
rozwiązać.
23