Page 31 - informatyka 8
P. 31
1.6 Iteracje w środowisku Scratch
Podejmij temat O O Leonardo da Vinci używał pisma lustrzanego
do zapisywania notatek. Odczytaj zapisane
w ten sposób hasła. Powiedz, jak je rozumiesz.
ALGORYTM ITERACYJNY
PĘTLA ITERACYJNA
W środowisku Scratch możemy stosować pętle iteracyjne, które umożliwia- Pętla iteracyjna
ją powtarzanie zaprogramowanych instrukcji. Liczbę powtórzeń można ustalić w programowaniu to instrukcja
z góry, przed wykonaniem instrukcji. Powtarzanie instrukcji może również zależeć wielokrotnego powtarzania
od spełnienia warunku, który jest sprawdzany w każdej iteracji. określonego ciągu operacji.
1. Przeanalizuj skrypt Jaka to liczba? zaprogramowany w środowisku Scratch. Program daje użytkownikowi wskazówki,
aby odgadnąć liczbę całkowitą wylosowaną z określonego zakresu liczbowego. Popraw błędy w skrypcie i sprawdź
poprawność działania programu. Porównaj go z opisem szukania numeru strony w książce (s. 26). Omów działanie
znajdujących się w nim pętli iteracyjnych.
2. Do poprawionego programu Jaka to liczba? wprowadź nową zmienną licznik, która zlicza, ile razy odgadywana była
wylosowana liczba. Udostępnij program koledze lub koleżance w klasie w celu sprawdzenia jego działania.
29