Page 36 - informatyka 8
P. 36
4. Przeanalizuj kod programu, który wyświetla rosną-
co liczby od 0 do 9 (<10) z zastosowaniem pętli while.
Wprowadź program w oknie Python Shell, zapisz pod
nazwą Licznik i sprawdź jego działanie.
5. Uzupełnij podany kod programu, aby sprawdzał, czy
podana liczba jest większa od 10. Wprowadź go w ok-
nie Python Shell i zapisz pod nazwą Podaj liczbę.
Uwaga!
Funkcja input() służy do wprowadzania danych teksto-
wych (w postaci ciągu znaków).
Funkcja int() przekształca wprowadzone dane (np. ‚5’)
na liczbę całkowitą (wartość liczbową 5).
Jeżeli warunek (a > 10) będzie spełniony, to program
wykona kod zawarty wewnątrz pętli while.
W przeciwnym razie – wykona ostatni wiersz kodu.
W języku programowania Python można korzystać z instrukcji wbudowanych
(np. print, if else) lub tworzyć własne funkcje, czyli podprogramy. Jest to możli-
Postać definicji funkcji: we po wpisaniu w kodzie określenia def. Po zdefiniowaniu funkcji należy nadać
def nazwa_funkcji (parametry): jej nazwę za pomocą liter (bez używania polskich znaków diakrytycznych), liczb
instrukcje i znaków podkreślenia. Nazwa funkcji nie może zaczynać się od liczby. Aby prze-
return wartość
rwać działanie funkcji i zwrócić jej wartość (wynik), należy użyć polecenia return
[czytaj ritern].
6. Przeanalizujcie w parach podany kod programu, któ-
rego zadaniem jest wyświetlenie największej spośród
trzech podanych liczb. Zawiera on funkcję zdefinio-
waną za pomocą polecenia def(). Następnie wpro-
wadźcie program w oknie Python Shell i zapiszcie go
pod nazwą Maksimum. Sprawdźcie jego działanie.
Uwaga!
Zmienne x, y, z są liczbami całkowitymi. Funkcja mak-
symalna (x, y, z) jest zdefiniowana za pomocą polece-
nia def().
Instrukcja warunkowa if-elif:
− jeśli x ≥ y i x ≥ z, wtedy wynikiem jest wartość x,
− jeśli z ≥ y i z ≥ x, wtedy wynikiem jest wartość z,
− jeśli y ≥ x i y ≥ z, wtedy wynikiem jest wartość y.
Więcej na temat
Algorytm Euklidesa jest jednym z najstarszych i nadal używanych algorytmów. Został opisany około roku 300 r. p.n.e.
Euklides pierwotnie zdefiniował problem jako geometryczny, poszukując wspólnej miary dwóch odcinków, i zasto-
sował kolejno odejmowanie krótszego odcinka od dłuższego.
34