Page 32 - informatyka 8
P. 32
3. Pracując w parach, ułóżcie z podanych bloczków skrypt
w edytorze Scratch. Program o nazwie Totto-lotek ma
losować 6 liczb całkowitych z zakresu od 1 do 49, które
nie mogą się powtarzać. Wprowadźcie zmienną wylo-
sowana (niewidoczną na scenie). Użyjcie pętli iteracyj-
nej Powtarzaj aż… oraz listy Wyniki. Sprawdźcie działa-
nie programu. Następnie rozbudujcie go o sortowanie
wylosowanych liczb malejąco.
Krok po kroku
Zaprogramuj sortowanie wylosowanych w Totto-lotku liczb w porządku malejącym:
O O utwórz kolejne dwie zmienne: maksimum, sortowana 1 (niewidoczne na scenie) oraz drugą listę Posortowane 2 , a do
ustawień wstępnych skryptu głównego (z ćwiczenia 3.) dołóż bloczek Usuń wszystko z listy Posortowane, aby umożli-
wić sortowanie nowo wylosowanych liczb,
O O dołącz do skryptu kolejne bloczki, aby zaprogramować sortowanie wylosowanych liczb 3 , w tym celu utwórz bloczek
Maksimum, czyli zdefiniuj procedurę, która odnajduje największą liczbę na liście Wyniki 4 , potem sprawdź działanie
programu 5 .
5
3
1
4
2
Uwaga!
Zastosuj poznaną metodę sortowania przez
wybieranie (s. 27). Wybieraj z listy Wyniki naj-
4
większą liczbę i umieszczaj ją na pierwszym
miejscu listy Posortowane.
30