Page 35 - informatyka 8
P. 35

1.7    Pętle i podprogramy w języku Python
                 – programowanie i testowanie algorytmów




          Podejmij temat                 O O  Odczytaj hasło zapisane wspak. Powiedz, jak je rozumiesz.
                                         AINELŚYM OGENZCIGOL YZCU EINAWOMARGORP




          Ważnym elementem języków programowania (wizualnych i tekstowych) są instruk-    Tekstowy język progra-
          cje iteracyjne nazywane pętlami. Używane są w celu wielokrotnego wykonywania    mowania pozwala tworzyć
          instrukcji, które znajdują się wewnątrz nich. Mają charakter cykliczny. To znaczy,   programy, w którym polecenia
          że wykonywanie instrukcji jest powtarzane podaną liczbę razy lub do spełnienia   i instrukcje wprowadzane są
          określonego warunku.                                                            w postaci tekstu.
            W języku Python można stosować dwie pętle programowe – for in oraz while.     Pętla for in – wykonuje
                                                                                          instrukcję określoną liczbę razy.
          Składnia pętli w języku programowania Python                                    Pętla while [czytaj łajl] –
          for zmienna in zbiór_danych                   while warunek instrukcja          wykonuje instrukcję tak długo, aż
          instrukcje                                                                      spełniony zostanie warunek.

          1.   Pracując w parach, sprawdźcie, jak działa pętla for in w Pythonie. W tym celu przeanalizujcie program, który wyświetla
               dziesięć liczb od 0 do 9.
               Uwaga!
               Instrukcja print() wyświetla napis początkowy oraz zmienną a.
               Instrukcja range(10) tworzy (generuje) ciąg dziesięciu liczb. Domyśl-
               ną wartością początkową jest 0. Wartości kolejnych liczb zapisy-
               wane są w zmiennej a.
               Pętla for in powoduje wykonywanie dla zmiennej a instrukcji range
               (10), czyli dziesięć razy, a potem kończy swoje działanie.

               Następnie uruchomcie edytor kodu IDLE Python. W oknie Python Shell wybierzcie kolejno opcje File/New File i napisz-
               cie podany program. Zapiszcie go do pliku pod nazwą Liczby z użyciem opcji File/Save As. Potem sprawdźcie działa-
               nie programu z zastosowaniem opcji Run/Run Module.

          2.   Nadal pracując w parach, skopiujcie program Liczby i zapiszcie
               go pod nazwą  Liczby_2. Zmieńcie kod programu według wzo-
               ru i sprawdźcie jego działanie. Jaki napis wyświetlił się zamiast
               liczb? Zmodyfikujcie kod tak, aby napis Cześć! pojawił się po wy-
               świetleniu kolejnych liczb od 0 do 9.





          3.   Uzupełnij podany kod programu, wpisując odpowiednie liczby
               w zaznaczonych miejscach, aby wyświetlony został ciąg dzie-
               sięciu liczb (od 10 do 100), z których każda jest większa o 10 od
               poprzedniej. Zapisz program pod nazwą Ciąg_liczb. Następnie
               zmodyfikuj go tak, aby wyświetlał podobny ciąg liczb od 10 do
               1000.





                                                                                   33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40