Page 35 - informatyka 8
P. 35
1.7 Pętle i podprogramy w języku Python
– programowanie i testowanie algorytmów
Podejmij temat O O Odczytaj hasło zapisane wspak. Powiedz, jak je rozumiesz.
AINELŚYM OGENZCIGOL YZCU EINAWOMARGORP
Ważnym elementem języków programowania (wizualnych i tekstowych) są instruk- Tekstowy język progra-
cje iteracyjne nazywane pętlami. Używane są w celu wielokrotnego wykonywania mowania pozwala tworzyć
instrukcji, które znajdują się wewnątrz nich. Mają charakter cykliczny. To znaczy, programy, w którym polecenia
że wykonywanie instrukcji jest powtarzane podaną liczbę razy lub do spełnienia i instrukcje wprowadzane są
określonego warunku. w postaci tekstu.
W języku Python można stosować dwie pętle programowe – for in oraz while. Pętla for in – wykonuje
instrukcję określoną liczbę razy.
Składnia pętli w języku programowania Python Pętla while [czytaj łajl] –
for zmienna in zbiór_danych while warunek instrukcja wykonuje instrukcję tak długo, aż
instrukcje spełniony zostanie warunek.
1. Pracując w parach, sprawdźcie, jak działa pętla for in w Pythonie. W tym celu przeanalizujcie program, który wyświetla
dziesięć liczb od 0 do 9.
Uwaga!
Instrukcja print() wyświetla napis początkowy oraz zmienną a.
Instrukcja range(10) tworzy (generuje) ciąg dziesięciu liczb. Domyśl-
ną wartością początkową jest 0. Wartości kolejnych liczb zapisy-
wane są w zmiennej a.
Pętla for in powoduje wykonywanie dla zmiennej a instrukcji range
(10), czyli dziesięć razy, a potem kończy swoje działanie.
Następnie uruchomcie edytor kodu IDLE Python. W oknie Python Shell wybierzcie kolejno opcje File/New File i napisz-
cie podany program. Zapiszcie go do pliku pod nazwą Liczby z użyciem opcji File/Save As. Potem sprawdźcie działa-
nie programu z zastosowaniem opcji Run/Run Module.
2. Nadal pracując w parach, skopiujcie program Liczby i zapiszcie
go pod nazwą Liczby_2. Zmieńcie kod programu według wzo-
ru i sprawdźcie jego działanie. Jaki napis wyświetlił się zamiast
liczb? Zmodyfikujcie kod tak, aby napis Cześć! pojawił się po wy-
świetleniu kolejnych liczb od 0 do 9.
3. Uzupełnij podany kod programu, wpisując odpowiednie liczby
w zaznaczonych miejscach, aby wyświetlony został ciąg dzie-
sięciu liczb (od 10 do 100), z których każda jest większa o 10 od
poprzedniej. Zapisz program pod nazwą Ciąg_liczb. Następnie
zmodyfikuj go tak, aby wyświetlał podobny ciąg liczb od 10 do
1000.
33