Page 37 - informatyka 8
P. 37

7.   Przeanalizuj program napisany w Pythonie (algorytm Euklidesa w wersji z dzieleniem), który odnajduje największy
               wspólny dzielnik dwóch liczb.

               Porównaj kod programu ze skryp-
               tem w języku Scratch (podroz-
               dział 1.3). W kodzie zastosowano
               zmienne liczba_1 i liczba_2 i funk-
               cję  NWD  zdefiniowaną za  po-
               mocą polecenia def(). Pętla while
               powoduje, że po każdym kroku
               zmienna  liczba_1 przyjmuje war-
               tość dzielnika, a zmienna liczba_2
               przyjmuje wartość reszty z dziele-
               nia pierwszej liczby przez drugą
               liczbę (liczba_1 % liczba_2). Wpro-
               wadź program w oknie Python
               Shell i sprawdź jego działanie.

          8.   Porównaj kod programu wyznaczającego największy wspólny dzielnik (algorytm Euklidesa w wersji z odejmowaniem)
               ze skryptem w języku Scratch (podrozdział 1.3).
               Pętla while jest powtarzana tak
               długo, dopóki zmienne  liczba_1
               i  liczba_2 pozostają różne (licz-
               ba_1 != liczba_2). Wewnątrz pętli
               while znajduje się instrukcja wa-
               runkowa  if-else, dzięki której od
               większej liczby odejmowana jest
               mniejsza.
               Uzupełnij podany program w ok-
               nie Python Shell, wprowadzając
               dane początkowe (jak w ćwicze-
               niu 7.). Sprawdź jego działanie.





          W skrócie


               W języku programowania Python pętlę for in używa się w celu wykonania instrukcji określoną liczbę razy. Pętla while
               działa do czasu, dopóki spełniony jest podany warunek.

               Python umożliwia tworzenie własnych funkcji za pomocą polecenia def(). Polecenie return zwraca wartość z funkcji.


          Czy już umiesz?


           1   Napisz w Pythonie program, który za pomocą pętli wyświetli podany ciąg liczb: 2, 4, 6, 8, 10. Jakiego warunku należy
               użyć w programie? Zapisz program pod nazwą Liczby.

           2   Napisz w Pythonie program, który poprosi użytkownika o napisanie litery T lub N. Jeśli zostanie wpisana właściwa
               litera, wyświetli się komunikat Dziękuję, w przeciwnym przypadku wyświetli się komunikat Błąd. Zapisz program pod
               nazwą Litery.
           3   Napisz w Pythonie program, który będzie obliczał pole i obwód prostokąta. W kodzie zdefiniuj funkcje pole() oraz
               obwod(). Zapisz program pod nazwą Prostokąt.

                                                                                   35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42