Page 62 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 62
Konwencja o prawach dziecka
Konwencja o prawach dziecka
Ta międzynarodowa umowa, w której spisano najważniejsze prawa dziecka, została
przyjęta przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989 roku. Jest to dokument
obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata. Inicjatorem uchwalenia tych
praw była Polska.
W naszym kraju działa Komitet Ochrony Praw Dziecka. Istnieje także instytucja
Rzecznika Praw Dziecka.
Rzecznik stoi na straży praw, które określone są w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i w innych przepisach. Gdy dziecku dzieje się
krzywda, można zwrócić się do rzecznika o pomoc.
Prawa dziecka
Prawa osobiste
• prawo do życia i rozwoju
• prawo do tożsamości (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu)
• prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej
• prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania
• prawo do wyrażania własnych poglądów
60 • prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w razie rozłączenia z nimi
• prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej
Prawa socjalne
• prawo do odpowiedniego standardu życia
• prawo do ochrony zdrowia
• prawo do zabezpieczenia socjalnego
• prawo do wypoczynku i czasu wolnego
Prawa kulturalne i polityczne
• prawo do nauki (bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej)
• prawo do korzystania z dóbr kultury
• prawo do informacji
• prawo do znajomości swoich praw
• prawo do stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych
1. Powiedz, jak rozumiesz te prawa.
2. Jeśli ktoś ma prawa, to ma i obowiązki. Ustalcie w klasie i napiszcie w zeszytach, jakie są
obowiązki dzieci.
3. Łamanie jakich praw dzieci przedstawiono na tych zdjęciach?