Page 62 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 62

Konwencja o prawach dziecka



             Konwencja o prawach dziecka

             Ta międzynarodowa umowa, w której spisano najważniejsze prawa dziecka, została
             przyjęta przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989 roku. Jest to dokument
             obowiązujący  w  niemal  wszystkich  państwach  świata.  Inicjatorem  uchwalenia  tych
             praw była Polska.
                W  naszym  kraju  działa  Komitet  Ochrony  Praw  Dziecka.  Istnieje  także  instytucja
             Rzecznika Praw Dziecka.

                Rzecznik  stoi  na  straży  praw,  które  określone  są  w  Konstytucji  Rzeczypospolitej
             Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i w innych przepisach. Gdy dziecku dzieje się
             krzywda, można zwrócić się do rzecznika o pomoc.


             Prawa dziecka

             Prawa osobiste
             •  prawo do życia i rozwoju
             •  prawo do tożsamości (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu)
             •  prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej
             •  prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania

             •  prawo do wyrażania własnych poglądów
     60      •  prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w razie rozłączenia z nimi
             •  prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej

             Prawa socjalne
             •  prawo do odpowiedniego standardu życia
             •  prawo do ochrony zdrowia
             •  prawo do zabezpieczenia socjalnego
             •  prawo do wypoczynku i czasu wolnego


             Prawa kulturalne i polityczne
             •  prawo do nauki (bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej)
             •  prawo do korzystania z dóbr kultury
             •  prawo do informacji
             •  prawo do znajomości swoich praw
             •  prawo do stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych


            1. Powiedz, jak rozumiesz te prawa.
            2. Jeśli ktoś ma prawa, to ma i obowiązki. Ustalcie w klasie i napiszcie w zeszytach, jakie są
             obowiązki dzieci.

            3. Łamanie jakich praw dzieci przedstawiono na tych zdjęciach?
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67