Page 117 - mat kl 5 cz.1
P. 117
1. Jaką rolę w zapisie ułamka w postaci dziesiętnej odgrywa przecinek?
2. Zapisz w postaci dziesiętnej, jaką część kwadratu zamalowano.
a) b ) c )
Przykład 1
Zapiszmy podaną liczbę w postaci dziesiętnej.
26 7256
a) b) 3
10 000 100 000
a) Wykonujemy kolejno następujące kroki.
• Ułamek ten nie ma całości, więc najpierw zapisujemy 0,.
• W mianowniku ułamka są cztery zera, czyli po przecinku muszą być cztery cyfry: 0,_ _ _ _.
• W liczniku ułamka jest liczba 26, musimy zatem 26 zapisać za pomocą czterech cyfr: 0,0026.
b) Postępujemy analogicznie.
• Liczba ta ma 3 całości, więc najpierw zapisujemy 3,.
• W mianowniku części ułamkowej jest pięć zer, czyli po przecinku musi być pięć cyfr: 3,_ _ _ _ _.
• Liczbę z licznika zapisujemy za pomocą pięciu cyfr: 3,07256.
3. Zapisz podane liczby w postaci dziesiętnej.
a) 7 b) 48 c) 23 456 d) 4 401
10 10 100 000 10 000
26 356 4 3 2 29
100 100 10 000 1 000 000
W dziesiątkowym systemie pozycyjnym każda W ułamku dziesiętnym nazwę ma również każda
pozycja cyfry w liczbie ma określoną nazwę. pozycja cyfry po przecinku.
5 6 3 7 2 3,4 5 6 7 8 8
jedności części milionowe
dziesiątki części stutysięczne
setki części dziesięciotysięczne
jedności tysięcy części tysięczne
dziesiątki tysięcy części setne
części dziesiąte
115