Page 121 - mat kl 5 cz.1
P. 121
Nauczymy się teraz zamieniać na ułamki dziesiętne te ułamki zwykłe, których mianowniki dają się spro-
wadzić do potęgi liczby 10.
Po rozszerzeniu ułamka do mianownika równego 10 lub 100, lub 1000, lub 10 000 itd., możemy ten uła-
mek zapisać z użyciem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.
Przykład 1
Zapiszmy podaną liczbę w postaci dziesiętnej.
3
a) b) 5 1
5 8
a) 3 · 2 = 6 = 0,6 W tym przypadku najprościej rozszerzyć ułamek do mianownika
5 · 2 10 równego 10.
b) 5 1 · 125 = 5 125 = 5,125 Szukamy takiej potęgi liczby 10, która jest wielokrotnością liczby 8.
8 · 125 1000 Ani 10, ani 100 nie dzieli się przez 8. Najmniejszą taką liczbą jest 1000.
2. Zapisz podane liczby w postaci dziesiętnej.
a) 1 b ) 2 5 c ) 3 d ) 1
2 8 500 40
1 3 9 241
4
4 20 200 50 000
3
1
3 1 12 125 200 000
25
4
1
33
7
1 3 50 2500 16
5
Zauważmy, że nie wszystkie ułamki zwykłe można rozszerzyć tak, aby w mianowniku otrzymać 10 lub
1 5 4
100, lub 1000 itd. Takimi ułamkami są: , , i wiele innych. Ich zamianą na postać dziesiętną będzie-
3 6 7
my się zajmować w klasie szóstej.
Zadania
1 Jeśli nie udało ci się odpowiedzieć na pytanie postawione w Podejmij temat, odpowiedz na nie teraz.
2 Zamień podany ułamek zwykły na ułamek w postaci dziesiętnej.
5 24 125 19
a) b ) c ) d)
4 20 8 16
119