Page 120 - mat kl 5 cz.1
P. 120
3.2 Zamiana ułamków zwykłych na ułamki dziesiętne
Podejmij temat W klasie jest 25 uczniów. Ze sprawdzianu z matematyki ocenę celującą dostały
3 osoby.
3
Nawet nieźle: 25 klasy Zgadza się, ale jak to zapisać
w postaci dziesiętnej…?
dostało szóstki!
Ja szóstki nie dostałem, więc na razie nie wiem ;)
A ty wiesz?
Z zamianą ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe spotkaliśmy się już przy temacie 3.1. Aby dokonać
takiej zamiany, ułamek zapisany z użyciem przecinka należy najpierw prawidłowo odczytać, a potem
zapisać za pomocą kreski ułamkowej i skrócić, jeśli jest to możliwe, np. 2,85 = 2 85 = 2 17 .
100 20
1. Ułamki w postaci dziesiętnej zamień na ułamki zwykłe lub liczby mieszane. Zapisz je w postaci
nieskracalnej.
a) 0,62 b ) 0,7 c ) 0,75
1,8 9,48 3,21
3,007 2,064 0,125
0,0006 1,00345 5,00016
A w jaki sposób ułamek zwykły lub liczbę mieszaną można zamienić na ułamek w postaci dziesiętnej?
Jeżeli w mianowniku ułamka znajduje się potęga liczby 10 (czyli 10, 100, 1000, 10 000 itd.), to zapisanie
takiego ułamka w postaci dziesiętnej jest proste. Należy tylko pamiętać, aby po przecinku było tyle cyfr,
ile zer jest w mianowniku ułamka. Inne ułamki zwykłe również można zapisywać w postaci dziesiętnej.
118