Page 18 - mat kl 5 cz.1
P. 18
Szacowanie wyników pozwala czasem znaleźć błąd w wykonywanych obliczeniach.
Przykład 1
Oto kilka nieprawidłowo wykonanych obliczeń.
a) 3758 + 864 = 12 398 Błąd! b ) 234 – 156 = 178 Błąd!
c) 36 ∙ 8 = 528 Błąd! d) 624 : 3 = 28 Błąd!
W jaki sposób możemy szybko zauważyć błąd?
a) 3758 + 864 = 12 398 Błąd!
mniej niż mniej niż Wynik musi być mniejszy
4 tysiące 1 tysiąc niż 5 tysięcy.
b) 234 – 156 = 178 Błąd!
234 – 100 – 56 = 134 – 56 Wynik musi być mniejszy niż 100.
c) 36 ∙ 8 = 528 Błąd!
Liczba 36 jest większa od 30 i mniejsza od 40, zatem wynik mnożenia 36 ∙ 8 musi być większy
od 30 ∙ 8 = 240 i jednocześnie mniejszy od 40 ∙ 8 = 320.
d) 624 : 3 = 28 Błąd!
Skoro 600 : 3 = 200, to wynik 624 : 3 musi być większy od 200.
Zadania
1 Oszacuj wyniki podanych działań i przepisz do zeszytu te, których wynik jest:
a) większy od 1200,
538 + 695 285 ∙ 4 364 + 728 215 ∙ 6
b) mniejszy od 100.
2375 – 2291 567 : 3 854 – 723 621 : 9
2 Oszacuj, czy żyjesz dłużej, czy krócej niż 3655 dni.
16