Page 135 - mat kl 5 cz.1
P. 135
3.6 Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
Podejmij temat Dzięki odpowiedniej aplikacji w telefonie Igor zawsze wie, jakiej długości drogę
przebył. We wtorek wyszedł z domu do sklepu oddalonego o 1,964 km. Wracał nie-
co dłuższą trasą o długości 2,255 km.
Spróbuj powiedzieć, ile kilometrów
łącznie przeszedł Igor do sklepu i z po-
wrotem.
Przeanalizujmy zaprezentowany niżej tok myślenia. Dzięki niemu Ciekawe!
zrozumiemy metodę pisemnego dodawania ułamków dziesiętnych, W telefonie komórkowym moż-
którą stosujemy, gdy obliczenia pamięciowe są zbyt trudne. Posłuż- na zainstalować specjalną apli-
my się przykładem opisanym w Podejmij temat. kację, dzięki której dowiemy się,
ile kilometrów (lub ile kroków)
kilometry metry Obie długości zapisujemy pokonujemy podczas wykony-
1 964 w postaci wyrażeń wania różnych czynności: cho-
2 255 dwumianowanych. dzenia, biegania, sprzątania,
3 1219 ale 1219 m = Aby obliczyć drogę przebytą a nawet tańczenia. Aplikacja
= 1 km 219 m przez Igora, dodajemy osobno poinformuje także o czasie na-
4 1219 kilometry i osobno metry. Po szej aktywności fizycznej i liczbie
dodaniu metrów otrzymaliśmy spalanych kalorii.
ich więcej niż 1000, więc
zamieniamy 1000 m na 1 km.
Igor przebył zatem 4 km 219 m, czyli 4,219 km.
Zapis w tabelce przypomina działanie pisemne. W prostych przy-
padkach ułamki dziesiętne możemy oczywiście dodawać w pamięci,
natomiast w bardziej skomplikowanych – zwykle wykonujemy je spo-
sobem pisemnym.
133