Page 133 - mat kl 5 cz.1
P. 133
1. Oblicz.
a) 4,7 + 2,1 b ) 8,2 + 1,4 c ) 5 + 0,8 d ) 2,3 + 7
e) 3,61 + 4,23 f ) 5,28 + 3,51 g ) 25 + 3,28 h ) 13,24 + 27,75
Przykład 2
Obliczmy podaną sumę.
a) 0,6 + 0,4 b) 2,71 + 1,29
Podobnie jak w przykładzie 1 wyobraźmy sobie, że powyższe zapisy dotyczą długości.
Zapiszmy dodawanie z użyciem jednostek: w punkcie a) wykorzystamy centymetry i milimetry,
a w punkcie b) – metry i centymetry.
a) 0,6 cm + 0,4 cm = 6 mm + 4 mm = 10 mm = 1 cm
b) 2,71 m + 1,29 m = 2 m 71 cm + 1 m 29 cm = 3 m 100 cm = 4 m
Wróćmy teraz do pierwotnego działania, bez jednostek. Na koniec otrzymujemy:
a) 0,6 + 0,4 = 1 Zamieniamy dziesięć dziesiątych na jedną całość, tak jak 10 mm
zamienialiśmy na 1 cm.
b) 2,71 + 1,29 = 4 Zamieniamy sto setnych na jedną całość, tak jak 100 cm
zamienialiśmy na 1 m.
2. Wykonaj dodawanie.
a) 0,2 + 0,8 b ) 0,45 + 0,55 c ) 4,8 + 1,2 d ) 6,78 + 4,22
Przykład 3
Wykonajmy dodawanie liczb z podanymi jednostkami długości. Następnie zarówno liczby wystę-
pujące w działaniu, jak i wynik zapiszmy za pomocą ułamków dziesiętnych.
a) 5 mm + 7 mm b) 2 cm 5 mm + 4 cm 7 mm
a) 5 mm + 7 mm = 12 mm = 1 cm 2 mm
0,5 cm + 0,7 cm = 1,2 cm
b) 2 cm 5 mm + 4 cm 7 mm = 6 cm 12 mm = 7 cm 2 mm
2,5 cm + 4,7 cm = 7,2 cm
Jeśli po dodaniu części ułamkowych otrzymamy więcej niż 10 części dziesiątych, to zamieniamy je na całość
z odpowiednią częścią ułamkową.
131