Page 138 - mat kl 5 cz.1
P. 138
3.7 Odejmowanie ułamków dziesiętnych w pamięci
Podejmij temat Odejmowanie to
działanie odwrotne 5,69 – 2,24 =
do dodawania, więc
w tym przypadku
też możemy myśleć
o cenach albo
długościach.
Jasne! To też łatwe: 5 zł 69 gr – 2 zł 24 gr = 3 zł 45 gr,
czyli 5,69 – 2,24 = 3,45.
Odejmowanie ułamków dziesiętnych, podobnie jak dodawanie, możemy wykonywać w pamięci, wyob-
rażając sobie, że jest to np. zapis kwot lub długości w postaci dziesiętnej. Pokażemy to na przykładach.
Przykład 1
Wykonajmy odejmowanie.
a) 0,86 – 0,24 b) 5,78 – 2,35 c) 0,5 – 0,2
Wyobraźmy sobie, że powyższe zapisy dotyczą cen
i oznaczają kwoty w złotych. Zapiszmy zatem odejmowanie
z użyciem jednostek.
a) 0,86 zł – 0,24 zł = 86 gr – 24 gr = 62 gr =
= 0,62 zł
b) 5,78 zł – 2,35 zł = 5 zł 78 gr – 2 zł 35 gr = 3 zł 43 gr =
= 3,43 zł
c) 0,5 zł – 0,2 zł = 0,50 zł – 0,20 zł = 50 gr – 20 gr = 30 gr =
= 0,3 zł
Przykład 1 pokazuje, że aby od-
jąć ułamki dziesiętne, należy od Wróćmy teraz do pierwotnego działania, bez jednostek.
całości odjąć całości, a od czę- Ostatecznie otrzymujemy:
ści ułamkowych – części ułam- a) 0,86 – 0,24 = 0,62 b) 5,78 – 2,35 = 3,43 c) 0,5 – 0,2 = 0,3
kowe.
136