Page 139 - mat kl 5 cz.1
P. 139
1. Oblicz.
a) 4,5 − 2,1 b ) 8,7 − 4,6 c ) 5,8 − 0,3 d ) 7,5 − 7,4
e) 6,28 − 1,15 f ) 4,35 − 1,28 g ) 7,41 − 7,16 h ) 3,25 − 3,23
Przykład 2
Obliczmy podaną różnicę.
a) 1 – 0,7 b ) 9 – 2,8 c ) 1 – 0,24 d ) 5 – 1,13
Wyobraźmy sobie, że powyższe zapisy dotyczą długości, i zapiszmy odejmowanie z użyciem
jednostek. W punktach a) i b) występują ułamki z częściami dziesiątymi, dlatego wygodnie nam
będzie wykorzystać centymetry i milimetry. W punktach c) i d) mamy ułamki z częściami setnymi,
więc wygodnie będzie wykorzystać metry i centymetry.
a) 1 cm – 0,7 cm = 1 cm – 7 mm = 10 mm – 7 mm = 3 mm = 0,3 cm
b) 9 cm – 2,8 cm = 9 cm – 2 cm 8 mm = 8 cm 10 mm – 2 cm 8 mm = 6 cm 2 mm = 6,2 cm
c) 1 m – 0,24 m = 1 m – 24 cm = 100 cm – 24 cm = 76 cm = 0,76 m
d) 5 m – 1,13 m = 5 m – 1 m 13 cm = 4 m 100 cm – 1 m 13 cm = 3 m 87 cm = 3,87 m
Wróćmy teraz do pierwotnego działania, bez jednostek.
Na koniec otrzymujemy:
a) 1 – 0,7 = 0,3 Zamieniamy jedną całość na dziesięć dziesiątych,
b) 9 – 2,8 = 6,2 tak jak 1 cm zamienialiśmy na 10 mm.
c) 1 – 0,24 = 0,76 Zamieniamy jedną całość na sto setnych,
d) 5 – 1,13 = 3,87 tak jak 1 m zamienialiśmy na 100 cm.
2. Oblicz podobnie jak w przykładzie 2. Wynik podaj w decymetrach.
a) 1 dm – 0,6 dm b) 6 dm – 3,7 dm c) 1 dm – 0,48 dm d) 7 dm – 3,18 dm
3. Wykonaj odejmowanie.
a) 1 − 0,7 b ) 5 – 0,4 c ) 3 − 1,5 d ) 9 − 8,6
e) 1 − 0,25 f ) 6 – 0,49 g ) 4 − 2,37 h ) 10 − 5,68
4. Przepisz działania i uzupełnij je. Zamiast każdego znaku zapytania wpisz odpowiednią liczbę.
a) 1 – ? = 0,3 b ) 1 – ? = 0,47 c ) 7 – ? = 6,3 d ) 5 – ? = 1,39
e) ? + 0,6 = 1 f ) 0,28 + ? = 1 g ) 4,7 + ? = 5 h ) 3,81 + ? = 8
137